1. Vihreiden kansanedustaja ja entinen oikeusministeri Tuija Brax jättää poliitikan, kertoi Helsingin Sanomat tänään. Brax ei aio asettua ehdolle ensi toukokuussa pidettävissä eduskuntavaaleissa. Hän täyttää tammikussa 50 vuotta. Kansanedustajana Brax on toiminut yhtäjaksoisesti vuodesta 1995 lukien.
2. Tuija Brax on kertonut julkisuudessa koripalloharrastuksestaan. Samaa jaloa urheilulajia on harrastanut myös Martti Ahtisaari. Kumpikin lienee ollut parhaimmillaan takamiehenä, donkkaajia he tuskin ovat olleet.
3. Tiedotusvälineiden mukaan mukaan Braxin ilmoitus tuli yllätyksenä. Toisaalta monet muutkin istuvat kansanedustajat ovat kertoneet, etteivät he asetu enää ehdokkaaksi ensi vuoden vaaleissa. Kenestäkään muusta luopujasta ei ole kuitenkaan julkaistu yhtä laajaa ja näyttävää lehtijuttua kuin Tuija Braxista tänään HS:ssa.
4. Tuija Brax toimi oikeusministerinä edellisella vaalikaudella eli Matti Vanhasen ja Mari Kiviniemen hallituksissa. En ole ollut mitenkään vakuuttunut Braxin tyylista ja tavasta hoitaa ministerin tehtäviä ja olen kritisoinut häntä blogijutuissa monta kertaa, mielestäni joka kerta perustellusti. Brax johtama oikeusministeriö kompasteli milloin missäkin asiassa. Kuten blogin etusivulla olevasta tunnisteluettelosta ilmenee, olen julkaissut 32 kirjoitusta, jossa olen käsitellyt Braxin toimintaa.
5. Yhtenä, mutta vain yhtenä, esimerkkinä esittämästäni kritiikistä on syytä mainita kansanedustajjien vaalirahoitusilmoitusten valvonta, jonka oikeusministeriö ja sen vaalijohtaja laiminlöivät pahemman kerran. Oikeuskansleri Jaakko Jonkka antoikin kantelun johdosta vaalijohtajalle perustellusti vakavan varoituksen, mikä on erittäin harvinainen moite aina niin varovaiselta Jonkalta.
6. Tein itse ko. kantelun oikeuskanslerille, kuten olen blogijutuissani kertonut. Ennen Jonkan päätöstä oikeusministeri Brax antoi eduskunnalle virheellistä tietoa uskotellessaan - vaalijohtajansa esityksestä varmaankin - ettei ministeriö ole lain mukaan edes voinut valvoa vaalirahoitusilmoitusten asianmukaisuutta; ministeriö toimi siis vain jonkinlaisena postikonttorina ja otti tyynesti vastaan ilmoituksia niiden sisältöä lainkaan tarkastamatta. Tämä tieto ei tietenkään pitänyt paikkaansa kuten kantelussani osoitin. Oikeuskansleri Jaakko Jonkka oli päätöksessään ko. asiasta samaa mieltä kuin minä.
7. Mitä Tuija Brax aikoo politiikan jättämisen jälkeen tehdä? Tätä hän ei paljasta haastattelussaan, vaan sanoo ainoastaan, että kokemuksesta politiikasta voi olla hyötyä "jossakin muussa organisaatiossa". Brax toimii tätä nykyä eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana ja hän on myös perustuslakivaliokunnan ja puolustusvaliokunnan jäsen. Bax sanoo olevansa "huolissaan naisten asemasta". Hän vaatii, että eduskuntaryhmien tulisi jatkossa "valita naisia tärkeiden valiokuntien johtoon." - Naisten asemasta huolissaan oleminen on nykyisin varsin muodikasta ja suosittua, siinä ei ole mitään uutta. Jos joku "johtava naispoliitikko" ei hoksaisi kertoa olevansa huolestunut naisten asemasta, niin silloin olisi kyllä syytä huolestua kyseisen poliitikon ymmärryksen laadusta.
8. Tuskinpa näemme Tuija Braxia jatkossa asianajajana ajamassa kinkkisiä raiskaus- tai talousrikosjuttuja oikeudessa, se tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Braxin viittauksesta siihen, että poliikan kokemuksesta on hyötyä "jossain muussa organisaatiossa", käy ilmi, että Brax tähtää johonkin sellaiseen virkaan, joka kokemuksen tai/elimaan tavan mukaan täytetään poliittisilla perusteilla.
9. Sellainen virka avautuu,Tuija Braxin kannalta sangen sopivasti, ensi keväänä, jolloin tulee avoimeksi Helsingin kaupunkisuunnittelusta ja kiinteistötoimesta vastaavan apulaiskaupunginjohtajan virka; virkaa hoitaa nykyisin demari Hannu Penttilä. Tuija Brax haki pari vuotta sitten Helsingin sivistys- ja henkilöstötoimesta vastaavan apulaiskaupunginjohtajan virkaa, mutta hävisi viran valtuustossa demareiden Ritva Viljaselle äänin 48-32. Tämä oli vihreille ja Braxille kova paikka, sillä vihreät katsoivat, että paikka olisi kuulunut automaattisesti heille. Nyt Brax aikoo ilmeisesti ottaa vahingon takaisin. Muutoin hän tuskin olisi ilmoittanut jo seitsemän kuukautta ennen eduskuntavaaleja "suureen ääneen" eli HS:n koko sivun jutussa, että hän ei tule olemaan ehdolla seuraavissa vaaleissa.
10. Tuija Braxin valinta apulaiskaupunginjohtajaksi ei ole kuitenkaan kirkossa kuulutettu, vaikka paikka kuulisi ja menisi vihreille. Osmo Soininvaara on Tuija Braxia pätevämpi kaupunkisuunnittelua, kaavoitusta yms. koskevissa asioissa, joten hänet valittaisiin virkaan, jos hän hän olisi siitä kiinnostunut. Eduskuntatyö ei näytä Soininvaaraa enää kovin paljon kiinnostavan. Eduskunnan täysistunnoissa hänet nähdään usemmiten keskittymässä tabletin kanssa näpräilyyn. Soininvaara hävisi vuonna 2008 apulaiskaupunginjohtajan viranhaun juuri Hannu Penttilälle. Nyt Brax ja Soininvaara ovat molmemmat kyttäämässä revanssia.
11. Mitä muita huippuvirkoja Tuija Brax voisi poliitikan jätettyään tavoitella? Juuri nyt ei tule mieleen. Ensi vuonna valitaan uusia tuomareita Euroopna unionin tuomioistuimeen. Nykyisin tuomioistuimen suomalaisena tuomarina istuu Allan Rosas, joka saa ensi vuonna mainitussa virassa kaksi kautta ja yhteensä 12 vuotta täyteen. Edessä on siis uuden tuomarin valinta. Poliitikko Tuija Braxilla ei ole tarvittavaa pätevyyttä korkeisiin tuomarinvirkoihin. EU-tuomareiden nimitysasiat käsitellään erityisessä lausuntokomiteassa, johon kuuluu seitsemän eri maista valittua huippujuristia. Yksi heistä on korkeimman oikeuden presidentti Pauliine Koskelo.
18 kommenttia:
Nuohan on kuin kaksi marjaa.
Poliitikkojen viimeaikaisia vaiheita kun ajattelee niin jotakin kerrassaan mielenkiintoista ja haasteellista - tai ainakin sellaiseksi uskoteltua vrt J Katainen - varmasti löytyy.
EU-tuomioistuin tosin ei liene näistä yksi. Siihen paikkaan pyydettiin halukkaita muuten ilmaisemaan kiinnostuksensa 15.8. mennessä, eli hyvissä ajoin ovat liikkeellä.
Keitähän EU-tuomariksi on Suomessa ilmoittautunut?
Brax ansioksi voi lukea vakuutusoikeuden toiminnan läpinäkyvyyden puutteet ja puoluellisuuden selvittäminen.
Saadaanko lakia vakuutuoikeudesta istuvankaan eduskunnan aikana jää nähtäväksi.
Braxille järjestäneet paikka, niinkuin aina maantapaan muillekin työkykyisille ja ikäisille entisille kansanedustajille .
Kiva, kun voi panna Hesariin työpaikan hakuilmoituksen maksutta.
Ei Koskelo siellä lausuntokomiteassa istu, ja on sitä paitsi itse toisen eurotuomariviran hakijana. Porukan kokoonpano löytyy Haresta.
Kyllä istuu, katso tästä
http://korkeinoikeus.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2014/02/tiedotepauliinekoskeloeu-tuomarienvalintaakoskevanlausuntokomiteanjaseneksi.html
EIT ja EU-tuomioistuimet ovat eri tuomioistuimia.
Eiköhän Brax ole osoittanut kykyjä työstää asioita. Erimielisyyksiä tuppaa syntymään sitä enemmän, mitä enemmän tekee. Onnea hänelle tuleviin haasteisiin.
En usko, että politiikan jättäminen tarkoittaisi hyvinkin poliittisiin kaupunginjohtajan tehtäviin hyppäämistä, vaikka mistä sitä tietää. Joka tapauksessa hän ei ole ainakaan ollut tyhjänpäiväisimpiä ministereitämme.
Brax muistetaan, paitsi skandinmakuisesta vaalirahoitusasiasta, myös sähköisen äänestyskokeilun epäonnistumisesta, älyttömästä hankkeesta kieltää yksityinen pysäköinninvalvonta jne.
Tuossa edellä Haresta (siis valtioneuvoston hankerekisteristä) puhunut näytti sekoittaneen suomalaisen asiantuntijaneuvottelukunnan EU:n valintakomiteaan. Em. Suomen kansallinen elin käsittelee kummankin eurooppalaisen tuomioistuimen nimityksiä, ja sen tiedot löytyvät haulla tuosta Haresta.
Heh, lainsäädäntöehdotus lähti liikkeelle vakuutusoikeuden sisältä ja Brax ei saanut hommaa maaliin valmiista hallituksen esityksestä huolimatta.
"En ole ollut mitenkään vakuuttunut Braxin tyylista ja tavasta hoitaa ministerin tehtäviä"
Tuotakoon kuitenkin esiin, että Brax kehitti lapsiasioiden käsittelyä ja edesauttoi aktiivisesti ns. Follo-menettelyn ts lapsiasioiden sovittelun tuomista Suomeen. Follo-menettelyn eduista lasten huolto- ja tapaamisriidoissa on saatu vakuuttavaa näyttöä ja kokemustietoa.
Asiantuntija-avusteinen huoltoriitojen sovittely tuli valtakunnalliseksi vasta 1.5.2014, aikaisemmin sitä oli kokeiltu eräissä käräjäoikeuksissa vuodesta 2011 lähtien. Ko. sovittelussa tuomarin avustaja toimii lasten asioihin perehtynyt psykologi tai sosiaalityöntekijä.
Paradoksaalista on, että lasteen huostaanottoa koskevat valitukset käsitellään, ei käräjäoikeudessa, vaan hallinto-oikeudessa. Tämä johtuu kaksinapaisesta tuomioistuinjärjestelmästä. Lapsiasioita käsitellään siis sekä yleisissä tuomoistuimissa että hallintotuomioistuimissa. Olisi loogista, että kaikki lapsiasiat käsiteltäisiin yleisissä tuomioistuimissa.
Lastensuojeluasiat eivät ole soviteltavia, lapsen etu on aina ratkaiseva.
Tuo ei tietenkään olisi esteenä siihen, että myös lastensuojeluasiat käsiteltäisiin käräjäoikeudessa. Käräjäoikeus käsittelee paljon muitakin asioita, jotka eivät ole soviteltavissa.
Hallinto-oikeudessa psykologi tms. on lastensuojeluasiassa oikeuden jäsenenä.
Samoin nyt käräjäoikeudessa.
Lähetä kommentti