1. Myös tunnetut poliitikot ovat vain hihmisiä, jotka voivat syyllistyä samanlaisiin pikku rikkeisiin kuin heitä vaaleissa kannattavat äänestäjänsäkin. Otetaanpa tarkasteltavaksi kahden huippupoliitikon liikkennerikkomukset, ensin Erkki Tuomiojan (sd) ja sitten Sirpa Pietikäisen (kok).
2. Helsingin syyttäjänviraston tammikuussa vahvistaman rangaistusmääräyksen mukaan ulkoministeri Erkki Tuomioja syyllistyi kahteen liikennerikkomukseen viime vuoden syyskuussa.
3. Tuomiojan kuljettaman auton - auton merkki tai vuosimalli ei valitettavasti ole tiedossa - ajonopeudeksi mitattiin automaattisessa nopeudenvalvonnassa Helsingin Mechelininkadun ja Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä 49 km/h. Alueella on 40 km/h nopeusrajoitus. Ko. peltipoliisi on Helsingin tuottoisin sakkorysä ja siihen myös ulkoministerimme siis ajoi.
4. Ylinopeutta tutkittaessa ilmeni, että Tuomiojan auto oli ollut katsastamattomuuden vuoksi käyttökiellossa reilun kolmen kuukauden ajan. Erkin olisi tullut katsastuttaa autonsa toukokuun loppuun mennessä. Kärsiikö Erkki vauhtisokeudesta, vai mistä ylinopeus johtui?
5. Poliisi kirjoitti liikenne-ja ajoneuvorikkomukseen syyllistyneelle Tuomiojalle yhdeksän päiväsakkoa, jotka tekivät ministerin tuloilla 1 359 euroa. Ulkoministerin päiväsakon rahamääräksi katsottiin siis 151 euroa.
6. Tuomioja on kertonut medialle, että totta kai tapaus harmittaa. Hän sanoo saaneensa sakon vain katsusrikkeen vuoksi, ylinopeuden osalta hän sai poliisilta ainoastaan huomautuksen. Mutta toki sakko ja huomautus on ankarampi sanktio kuin pelkkä sakko! Poliitikoille ja myös meille muillekin tyypilliseen tapaan ministeri selitti, että sakkojen "varsinainen alkusyy" ei ollut hänessä itsessään. Hän kertoo vieneensä auton huoltoon viime keväänä ja kehottaneensa huoltamon henkilökuntaa huolehtimaan auton katsastamisesta.
7. Auto oli laitettu katsastuskuntoon, mutta sitä ei katsastettu. Ulkoministeri sanoo ottavansa "lopullisen syyt niskoilleen. Auton katsastamattomuus olisi ilmennyt huoltoliikeen laskusta, jos ministeri tai joku hänen monista avustajistaan taikka vaimonsa olisi tarkistanut laskun. Hyvä sentään, ettei ministeri ryhtynyt syyttämään huoltoliikettä myös ajamastaan ylinopeudesta.
8. Eilen Tuomioja kuittasi mokansa Yle Uutisille sanomalla lakonisesti, että "tällaista sattuuu". Näinhän se on, mutta sittenTuomioja jatkoi, että samanlaisia unohduksia on sattunut myös "poliisiautoillekin". Autot eivät kuitenkaan unohtele, vaan unohduksia tekevät auton omistajat.
9. Median julkistama Tuomiojan unohdus on toki pikkujuttu ja osoittaa, miten sinänsä mitättömiä asioita vaalitaistelun tiimellyksestä ja lööppejä revittäessä kaivetaan esiin.
10. Tuomioja on istunut ulkoministerinä yli 10 vuotta ja monet pitävät häntä nykyhallituksen parhaimpana ministerinä. Helmikuun 6. päivänä Tuomiojasta tuli Suomen pitkäaikaisin ulkoministeri, sillä hän ohitti aiemmin sanottua kärkipaikkaa pitäneen Paavo Väyrysen, joka ehti olla ulkomisterinä 3939 päivää; kolmatta sijaa pitää hallussaan Ahti Karjalainen (3383 päivää).
11. Kuinka kauan Tuomioja aikoo jatkaa politiikassa ja ulkoministerinä? Tätä emme tiedä, mutta entisenä este- ja maratonjuoksijana Erkki lienee asettanut tässä suhteessa itselleen kovat tavoitteet. Tuomioja on kirjalija ja älykkö, joka ei noin vain malta heittäytyä pois politiikasta. UKK oli presidenttinä lähes 25 vuotta, aikooko Tuomioja olla ulkoministerinä yhtä kauan?
12. Mutta kun ministerillä ei ole lapsia ja hänen eukkonsakin pysyttelee näkymättömissä, niin mikäpä hänellä on häärätessä UM:ssä ja hallituksessa sekä lennellä lähes joka viikko ulkoministreiden huipputapaamisissa ja muissa vastaavanlaisissa kissanristiäisissä. Siellä ne ihanat korkeat ulkopoliittiset naisjohtajat odottavat kiihkeästi Erkkiä ja hänen poskisuudelmiaan. Silloin tällöin Erkki muistaa käydä parturissa siistiytymässä, mutta on sentään yksi asia, joka pysyy ja seuraa aina Erkkiä: Sadankomitean merkki pikkutakin vasemmassa kauluksessa.
13. Jos Tuomioja olisi porvari tai vaikkapa vain keskustalainen, hänet olisi jo ajat sitten palkittu korkeilla kunniamerkeillä, erilaisilla käädyillä ja jopa arvonimillä. Sosialistina Erkki ei ole kuitenkaan ottanut vastaan kunniamerkkejä. Tämä on niin positiivinen asia, että hänet voidaan valita myös seuraavan hallituksen ulkoministeriksi! Kunhan hän vain lakkaisi höpöttämästä, että "kun Itä-Ukrainaan on nyt saatu tulitauko, niin Venäjä-pakotteista voidaan pikkuhiljaa luopua". Puheet tulitauosta ja sen pitävyydestä ovat nimittäin täysin ennenaikaisia.
14. "Europarlamentaarikko kaahasi hurjaa vauhtia". Näin uutisoi Iltalehti kaksi päivää sitten ja jotkut muutkin tiedotusvälineet noteerasivat asian. Tämä parlamentaarikko, ex-ympäristöministeri ja kansanedustaja on Sirpa Pietikäinen (kok), joka syyllistyi ylinopeuteen Hämeenlinnanväylällä Helsingissä viime lokakuussa.
15. Poliisi mittasi Pietikäisen ajonopeudeksi 124 km/t alueella, jossa on 80 kilometrin nopeusrajoitus. Syyttäjä vahvisti Pietikäisen rangaistusmääräyksen tammikuussa. Hänet tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 22 päiväsakkoon á 148 euroa eli maksamaan sakkoa 3 256 euroa.
16. Aikamoista ylinopeutta, joka alkaa lähennnellä törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista. Koska poliitikon ajo tapahtui hiljaisen liikenteen aikana eli kello 10 jälkeen, poliisisedät vähensivät Pietikäisen sakkorangaistuksesta kaksi päiväsakkoa. Tosin kello 10 aamupäivällä liikenne mainitulla väylällä ei yleensä liene kovin hiljaista.
17. Pietikäinen määrättiin ylinopeuden vuoksi muutaman viikon kestäneeseen ajokieltoon. Pietikäinen ei kiistänyt tekoaa ja piti saamaansa rangaistusta oikeudenmukaisena sanktiona. Hän oli ollut hoitamassa sairasta äitään ja lähtenyt sen jälkeen ajamaan kiireesti Amnesty Internationalin tilaisuuteen, jonne hän oli lupautunut puhujaksi. Erkki Tuomiojan tapaan Pietikäinen mainitsi toimittajalle lopuksi, että "tällaisia tilanteita sattuu".
18. Jotkut saattavat vielä muistaa, että Sirpa Pietikäinen tuomittiin vuonna 2003 Hämeenlinnan rautatieasemalla tapahtuneesta törkeästä rattijuopumuksesta ehdolliseen 40 päivän vankeusrangaistukseen ja oheissakkoon. Tuomion johdosta Pietikäinen luopui ehdokkuudestaan vuoden 2003 eduskuntavaaleissa. Hän oli kansanedustajana 1983-2003. Europarlamentin jäsenenä eli meppinä Sirpa Pietikäinen on ollut vuodesta 2008 lähtien. Hän oli ympäristöministerinä Esko Ahon hallituksessa 1991-95.
19. Sirpa Pietikäinen on 55-vuotias kauppatieteen maisteri, joka valittiin eduskuntaan 24-vuotiaana. Hänen perheeseensä, jos niin voi sanoa, kuuluu elämänkumppanina Itä-Suomen yliopiston ympäristöoikeuden professori Tapio Määttä (49). Pietikäinen pääsi europarlamenttiin vuonna 2008 Alex Stubbin varamiehenä, kun vm. siirtyi Ilkka Kanervan jälkeen Suomen ulkoministeriksi.
20. Pietikäinen on kova touhuamaan ja hänet tunnetaan lukuisista sivutomistaan. 750 EU-parlamentaarikon joukosta hänellä kymmenenneksi eniten sidonnaisuuksia ja sivutoimia. Pietikäisellä sidonnaisuudet ovat laajemmat kuin yhdelläkään toisella pohjoismaisella mepillä. Muut suomalaiset mepit jäävät tässä suhteessa kauas Pietikäisestä.
21. Pietikäinen sanoo olevansa kansalaisjärjestöihminen, mikä ei ole sinänsä ihme, sillä lapsettomalla ja perheettömällä naispoliitikoilla riittää toki aikaa vaikuttaa ja touhuta. Laaja verkostoituminen edistää politiikon tunnettavuutta ja tuo hänelle vaaleissa lisä-ääniä. Pietikäinen on ollut mukana erilaisissa järjestöissä ja yrityksissä laidasta laitaan, hän kuuluu esimerkiksi hissiyhtiö Koneen (vuodesta 2006 alkaen) ja Lammin Säästöpankin hallituksiin sekä Fortumin sidosryhmien neuvottelukuntaan. Sirpa on esitellyt runsasmuotoisia sulojaan suurelle yleisölle HS:n kuukausiliitteessä julkaistavassa alastonkuvasarjassa.
22. Kyllä tuollaisilla meriiteillä ja avuilla luulisi olevan kysyntää kokoomuksen ministerinä tai vaikkapa vuoden 2018 presidentinvaalien ehdokkaana. Jos Tarja Halonen on valittu presidentiksi, niin silloin myös Sirpa Pietikäisellä voisi olla hyvät mahdollisuudet tulla valituksi. Pietikäinen ei ole konservatiivi, vaan kuuluu kokoomuksen vasemman laidan kulkijoihin. Hänen puolueensa voisi olla yhtä hyvin Sdp tai vihreät.
8 kommenttia:
Ja tähän sopii besserwisser Sirpa Pietikäisen legendaarinen lausahdus rattijuopumussattumuksen yhteydessä:
”Selvin päin en olisi humalassa auton rattiin lähtenyt”
Iltalehdet täynnä isoaja uutisia, hyvä, että plokeissa päästään yksityiskohtiin.
Ilkeys on ominaisuus, jota ovat käyttäneet monet kirjoittajat halki vuosituhanten.
Mutta jos muuta "poittia" ei ole kuin keljuilla inhoamilleen ihmisille, ilkeys muuttuu ikäväksi pikkumaisuudeksi, pahansuopuudeksi, josta saa iloa enintään hengenheimolaiset. Ja heillekö ne sanansa kannattaa suunnata?
Siitäs sait, Erkki! Ei kantsi olla ilkeä!
Äänestin Sirpa Pietikäistä kun hän oli nuori rusoposki, enkä kadu päätöstäni vieläkään. Sen verran lämpimän palautteen sain Sirpalta eräässä baarissa merten takaisella mantereella jossa työskentelin nuorena akateemisena oppipoikana.
Sirpa on hyvä nainen.
Jumankekka, mikä tunnustus!
Joka meistä (ip-lehtien lööpinlaatijoistakin?) ei ole "kaahannut" 9 km/h -ylinopeutta, heittäköön ensimmäisen kiven! Jos Ekiltä oli katsastus mennyt vanhaksi, valtio rikastui siitä n. 1.400 euroa. Hyvä lisä valtion kassaan. Sillä katsastuttaa monta poliisiautoa.
Erkistä ollaan varmaan monta mieltä. Moni varmaan näkee hänestä puhuttaessa punaista tai ainakin "häivähdyksen punaista" (Tieto-Finlandia -kirjansa mukaisesti). En tiedä, oliko blogistin kommentti sarkasmia, mutta itse olen sitä mieltä, että kunniamerkit ja arvonimet joutaisivat vihdoin historian roskatynnyriin. Emmehän enää elä tsaarin, Gogolin ja Dostojevskin aikaa, jolloin kaikki sala-, nimi-, salanimi(?)- ja muut naurettavat neuvokset ja ansiomerkit olivat arvossaan. Monarkistinen Ruotsikin lienee niistä luopunut. Siksi on piristävää nähdä, että ET ei kanna paitsi frakkia, ei myöskään ketjuja ja muita helyjä tammenlehvien kera eikä ilman. Eikä esittele puolisoaan eikä tämän Huippu Nimen suunnittelemia luomuksia.
Sipilä-ja kepu-fanit tuntuvat olevan aika narsistisia ihmisiä.
Lähetä kommentti