keskiviikko 6. tammikuuta 2010

206. Päin seiniä


1. Elämä tuntuu muuttuvan entistä vaarallisemmaksi. Juniinkaan ei voi enää luottaa. Ne myöhästelevät usein milloin mistäkin syystä. Pendolinoilla näyttää olevan erityinen taipumus sammahtaa keskelle korpea, yleensä Parkanon ja Seinäjoen välille. Samoille seuduille muuten ulottui myös entinen "kinkeripiirini"eli vuoden 2009 lopussa toimintansa lopettaneen Ikaalisten käräjäoikeuden (ent. tuomiokunnan) alue. Jos yöllä on ollut pakkasta hieman yli 10 astetta tai lumipyryä, voi olla melko varma, että osa junista kulkee myöhässä puolesta tunnista tuntiin.

2. Junanvaunuja tipahtelee kiskoilta jossakin päin Suomea harva se kuukausi. Mutta viime maanantaiaamuna vaunuilla ajettiin aivan kirjaimellisesti päin seiniä. Kun tyhjää junaa oltiin siirtämässä Ilmalan Varikolta Helsingin asemalle lähtöraiteelle 9, juna yllättäen katkesi Linnunlaulun kohdalla. Kun vaunujen jarrut eivät toimineet, junan neljä kaksikerroksista vaunua lähti vyörymään kohti asemaa 30 kilometrin tuntivauhdilla. Vaunuletka saatiin ohjattua viime tipassa vähäliikenteiselle raiteelle 13, jossa vaunut rikkoivat raiteen päätyesteen ja törmäsivät Holiday Inn -hotellin toimistosiiven seinään tunkeutuen metrikaupalla sisälle toimistoon. Toimistossa ei ollut onneksi ihmisiä eivätkä vaunujen kyydissä olleet konduktööri ja kaksi ravintolatyöntekijääkään loukkaantuneet. Suuronnettomuus oli lähellä, sillä jos karanneet vaunut olisivat vyöryneet alkuperäiselle raiteelle, ne olisivat syöksyneet väistämättä suoraan asemahalliin.

3. Onnettomuus aiheutti ja aiheuttaa vielä huomennakin myöhästymisiä liikenteessä ja osa junavuoroista on jouduttu peruuttamaan kokonaan. Asemien valotauluopasteet eivät toimineet eikä tiedotus pelannut. Koin tämän henkilökohtaisesti Riihimäen rautatieasemalla, jossa opasteet olivat pois käytöstä kahtena päivänä eikä kuulutuksia junien saapumis- ja lähtöajoista saatu. Lipunmyyjät selittivät, että kuulutuksia ei enää voi hoitaa Riihimäen asemalta, vaan kaikki tiedotus tapahtuu Helsingistä käsin. Liikenneministeri Anu Vehviläinen - tämä kuopiolaisblondi on muuten mukana keskustan tulevassa puheenjohtajakisassa - selitti tv:ssä ja radiossa tyynesti, että niin, tiedotus ei enää kuulu VR:lle, vaan Ratahallintokeskukselle. - Ministeriltäkin näyttää jääneen huomaamatta, että Ratahallintokeskus on yhdistetty tämän vuoden alusta uuteen virastoon nimeltä Liikennevirasto.

4. Palvelu rautateillä on huonontunut kuuluvatpa asiat mille laitokselle tai yritykselle tahansa. Riihimäen asemalla lipunmyynti loppuu nykyisin jo klo 17.30, ennen vanhaan junalippuja sai ostaa vielä klo 22:n maissa asemalta. Lippuja saa toki ostaa asemarakennuksen ulkopuolelta sijaitsevasta automaatista, mutta ainakaan vanhukset eivät luultavasti aina osaa käyttää niitä. Riihimäen aseman odotussali suljetaan iltaisin jo klo 20.00, joten tätä myöhemmin kulkevia - ja myöhästeleviä - junia ihmiset saavat odotella ulkosalla olkoonpa sitten millainen sade, tuuli tai pakkanen tahansa.

5. Joskus 1960 -luvulla aseman odotussali oli auki klo 24:een tai jopa yhteen asti yöllä ja aseman ovet avautuivat aamulla jo viideltä. Jos tanssi- tai ravintolailta oli venähtänyt pikkutuntien puolelle, saattoi aamulla kello 5 kömpiä aseman penkille torkkumaan ja odottelemaan ensimmäistä junavuoroa Lahden suuntaan. Kerran 60 -luvulla yövyin pitkä- ja tummahiuksisen tytön seurassa Riihimäen asemarakennuksen toisen kerroksen tasanteella, jonne hallia iltayöstä tyhjentäneen ja ovia sulkeneen asemamiehen katse ei ulottunut. Tämä ei enää onnistuisi, sillä pari kolme vuotta tuon yöllisen seikkailun jälkeen odotussalista toiseen kerrokseen johtavan rappukäytävän eteen ilmestyi jämäkkä rautakehikko ja lukittava ovi. Mutta eipä tuota tyttöäkään enää Riksussa näkynyt.

6. Helsingissä karanneiden junanvaunujen jarrut oli kuulemma tarkastettu vain vähän ennen onnettomuutta ja silloin ne olivat olleet kunnossa. Missä siis vika? Pakkasen syyksi pannaan nykyisin lähes kaikki junissa, radoissa ja opastuslaitteissa ilmenevät viat. Olisiko onnettomuus voitu estää, jos junissa olisi vielä veturinkuljettajan yleisapumiehinä toimivia jarrumiehiä, kuten höyryveturikaudella joitakin vuosikymmeniä sitten? Vaikea sanoa. Nykyisin "jarrumiehiä" tuntuu löytyvän - Linnanmäen vuoristoradan ohella - VR:n pääkonttorista ja Liikennevirastosta ja heidän tehtävänään tuntuu olevan välineistön ja tiedotuksen uudistamisen jarruttaminen. Tämä ei taida olla hyvää mainosta ministeri Anu Vehviläisen puheenjohtajapyrkimyksille.

7. Jarrumiehestä tuli mieleen, että Riihimäen asemaravintolan yhteydessä toimi Jarrumies-niminen pubi. Asemaravintolan toiminta käynnistyi jo vuonna 1870, jolloin myös Riihimäki-Pietari rata avattiin. Vanhalla puuasemalla alkuaan toiminutta ravintolaa pyöritti alusta lähtien Paloheimo Oy, VR:n ohella Riihimäen suurin työnantaja. Asemaravintola ja sen vieressä ollut hotelli olivat aikoinaan maankuuluja ja ravintolaan tultiin syömään kaukaakin. Vuonna 1935 ravintola siirtyi nykyiseen funkkistyyliseen asemarakennukseen, hotelli kunnostettiin Paloheimo-yhtiön pääkonttoriksi.

7. Asemaravintola oli hieman outo lintu Paloheimo-Yhtymän yritysryppäässä, mutta historiallisista syistä perheyhtiö halusi pitää ravintolan omistuksessaan. Ravintola tuli tutuksi paitsi risteysasemalla junaa odotteleville ja vaihtaville matkustajien, myös monille riksulaisille dokuille ja jopa kohtuukäyttäjille, myös allekirjoittaneelle. Ravintola avasi ovensa aamuisin kello 7 ja valomerkki tuli arkisin kello 23 tienoilla, viikonloppuisin vasta puolenyön paikkeilla.

8. Riihimäen Asemaravintola kesti sodat ja muut koettelemukset, mutta Keravalta Lahteen pari vuotta sitten valmistunut oikorata ja samoihin aikoihin ravintoloissa voimaan tullut tupakkalaki olivat liikaa, sillä ravintolan asiakasmäärä laski melkoisesti. Niinpä Paloheimo Oy lopetti 138 vuotta kestäneen ravintolan pitämisen 29. toukokuuta 2009 haikeissa tunnelmissa. Asemalla ei totisesti hengailla, kun ravintolaakaan ei enää ole.

9. Tunnelin päästä näkyy kuitenkin valoa. Riihimäen asemaravintolan tilat on nimittäin vuokrattu uudelle ravintoloitsijalle ja tämä on luvannut, että perinteikäs ravintola avaa ovensa uudelleen Vapunaattona 30.4.2010. Silloin varmaan olut taas vaahtoaa Jarrumiehessä, toivottavasti junatkin kulkevat aikataulussaan.




14 kommenttia:

Puolueeton tarkkailija kirjoitti...

Kohta no. 5 jäi kesken. Puuttuu tieto siitä, mitä sujui ja mitä tapahtui yöpyessääsi pitkä- ja tummahiuksisen tytön kera.

Hilda K. kirjoitti...

Miten junan katkeaminen on selitetty?

Homo Garrulus kirjoitti...

Minäkin tulin junalla Turust' tässä muutama viikko sitten ja aina pysähtelee jossain ja sitten ihmetellään junassa että mitä nyt kun kesken mettää on pakko seistä muutama minuutti ja sitten höpöttävät jotain katkoksesta jne (ja minä näen kuinka huumehörhöt vievät pakettejaan x-paikasta paikkaan y junien avulla. Kaikki pitää koklata kunnes rupeaa olemaan jo typeryyden rajoilla.

Fiktio vai fakta?

Anonyymi kirjoitti...

"Entinen oikeus- ja sisäministeri Kari Häkämies on yksi kevään esikoiskirjailijoista. Hänen dekkarinsa Rehelliseksi tunnettu ilmestyy ensi kuussa Teoksen kustantamana."

Voi, voi, nyt mahtaa montaa nykyistä ja entistä ministeriä harmittaa, kun Häkämies ehti nappaamaan tuon nimen "Rehelliseksi tunnettu". Nimessä on kyllä ihana freudilainen klangi...

Voisiko blogisti yllättää syksyn kirjamarkkinat vastavedolla "Epärehelliseksi tunnettu?" Lupaan ostaa itselleni ja suvullenikin joululahjaksi :)

Anonyymi kirjoitti...

Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että blogistilta alkaa aiheet loppumaan. Ikään kun kulmakerroin olisi ollut se ja sama kaikissa aiemissa "pakinoisaan".

Toki vuosi 2010 on koittanut, että saapa nähdä, että mitä kynästä ulos tulee - tänä vuotena.

Anonyymi kirjoitti...

"Turun seisoskelu" johtuu siitä, että Rantarata on älykkäästi vain yksiraiteinen. Junat voivat siis ohittaa toisensa vain tietyissä sitä varten tehdyissä paikoissa. Koskakohan siellä jumittuu vaihteet pakkasessa?

Noin yleisesti on jotenkin älytöntä, että Suomessa menee aina kaikki liikenne sekaisin, kun saadaan ns. normaali talvi. Luulisi, että tuohon osattaisiin aikaisempien tuhansien vuosien sään perusteella varautua kaluston, infran ja kuljettajien osalta.
Talvella on kylmä ja sataa lunta. Joskus jopa saattaa tulla vettä ja se myöhemmin kylmässä jäätyä. Ei se ole niin vaikeata.

Ja miksei muka Helsingin rautatieaseman "alamäkeen" voida lisätä kiskoihin ja ratavalvontajärjestelmään kitkajarruja, jotka pitää erikseen kytkeä pois päältä kun halutaan ajella junalla?

Anonyymi kirjoitti...

"Rehelliseksi tunnettu"?
Kenestäköhän Häkämies kirjoittaa?
Tuskin ainakaan omaelämäkerta on..

Erkki K. Laakso kirjoitti...

Raide 13

Kun olisi ollut vielä perjantai ja 13 päivä, niin sehän olis ollunna peräti "raamatullista"?

EKL

Homo Garrulus kirjoitti...

Pojat leikkii.

Meillä leikitään kaikkialla. Miten sellainen kulttuuri tai maa voisi ikinä nousta tai olla aidosti uskottava??

Siru Pola kirjoitti...

Kyllä ne junat ennenkin reistasivat. Tulin Helsingistä joskus kauan sitten isäni kanssa kohti Tamperetta. Junaan tuli vikaa ja nilkuttaen pääsimme Riihimäelle korjattavaksi. Kuulutus kertoi, että juna jatkaa matkaansa jonkin ajan, -muistelen tuntia- kuluttua. Menimme asemaravintolaan odottamaan ja isä vanhanajan miehenä otti muutaman jaloviinan. Itse en muista mitä join, mutta alkoholipitoista se oli. Olin alaikäinen ja ravintolassa ensimmäistä kertaa elämässäni. Vahva kokemus.

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Riihimäen tunnelmallisessa asemaravintolassa on myös moni poika ottanut ensimmäiset ryyppynsä valtion viinaa - ja jäänyt koukkuun; siis tuohon tunnelmaan. Junia tulee ja menee, illan lähestyessä yhä kiihtyvällä vauhdilla - siltä ainakin tuntuu - matkustavaisia pakaaseineen lappaa kiireisinä sisään ja ulos, tarjoilijat häärivät askareissaan, mutta kanta-asiakkaat istuvat tyyninä pöydissään katsellen kaikkea tätä maailmaa nähneiden miesten elkein.

Siru Pola kirjoitti...

Ennen vanhaan oli Riihimäellä myös Rity:ksi, ainakin kansan suussa kutsuttu, muistaakseni työväenyhdistyksen ravintola. Muistan myös varsin pitkän ajan takaa tapahtuman, kun silloinen työkaveri saapui aamulla työhön vielä melkoisessa pommacissa ja silmät suurina. Rityssä oli tullut otettua useitakin ryyppyjä siellä olleen harvinaisuuden vuoksi ja kunniaksi. Ravintolassa oli ollut illalla - näkijän kertoman mukaan- neekeri, joka oli silloin ainakin siinä ravintolassa varsin harvinainen vieras.

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Rity-talo rakennettiin 1960-luvulla on on edelleen pystyssä. Ravintola Rity toimi talon toisessa kerroksessa, mutta nykyisin se on auki vain perjantai- ja lauantai-iltaisin, jolloin siellä on Riksun suosituin ja vauhdikkain karaoke-ilta; pääsy vain yli 20-vuotiaille. Talon ensimmäisessä kerroksessa toimii nykyisin Wanha Mestari -niminen pubi, joka on auki joka päivä varhaisesta aamusta puoleen yöhön, viikonloppuisin kello kahteen asti. Wanha Mestari on saanut toimia tilapäisesti myös allekirjoittaneen kantapaikkana.

Anonyymi kirjoitti...

Olisi voinut otsikoida myös "Kaaos kiskoilla".

Viikottain edestakaisen kaukomatkan junalla tekevänä voin todeta, että VR:n julkisuudessa kesällä 2009 esittämät väitteet junavuorojen yli 90 %:n aikataulunmukaisuudesta eivät ole tästä maailmasta.

Myöhästymiset 30 min - 2 h ovat omalla reitilläni jokaviikkoisia. Milloin hajoaa juna, milloin turvalaitteet ja milloin on liittymä liikenne myöhässä ja odottellaan sitä. Pendolinot ovat ihan täysin sopimattomia Suomen oloihin, ja on noissa InterCityissäkin ihan tarpeeksi vikoja.

Pendolinoissa on vielä se hauska puoli, että kun Pendolino käy Kajaanissa kääntymässä, niin Kajaanissa junan vessoja ei tyhjennetä. Joten etelään tulevassa aamun Pendolinossa on yleensä useampia vessoja suljettuna. No ainahan sitä housuunsa voi tehdä.

Ja 24 000 asukkaan kaupunki ei tietenkään ole riittävän vilkas liikennepaikka, jotta asemaa voisi pitää auki aamun Pendolinovuoron odottajille. Odotussali on kovimmillakin pakkasilla kiinni, vaikka juna saattaa jo lähtiessään olla vaikka kuinka paljon myöhässä ja vaikka asemalla pyöriikin VR:n henkilökuntaa, joka voisi ihan hyvin avata odotussalin.

Ampumistapausten tiimoilta on keskusteltu siitä, että onko sisäministeri tehtäviensä tasalla, mutta ihme kun kukaan ei ole liikenneministerin suhteen esittänyt samaista kysymystä.