keskiviikko 17. lokakuuta 2012

648. Kova jätkä ja tomera täti
Kyllönen, taustalla Kimmo Sasi myrtsinä


1. Juhani Tervalan nimi on ollut tähän asti suurelle yleisölle tuntematon. Hän kuuluu niihin virkamiehiin, jotka tulevat tunnetuiksi vasta sinä vaiheessa, kun saavat potkut virastaan. Virka ei ollut mikään pikkuvirka, sillä Tervaala oli suuren ja mahtavan Liikenneviraston pääjohtaja. Tämä virasto hoitelee liikenneministeriön alaisuudessa valtakunnan tie- ja väylähankkeita. 

2. Monelle suomalaiselle myös sana Liikennevirasto on uusi tuttavuus. Meillä oli ennen TVH, mutta  se on lakkautettu jo ajat sitten; myös VR ei ole ollut pitkään aikaan entisensä. Jos kadunmieheltä kysytään, mikä on "liikennevirasto, niin varmaan moni helsikiläinen yhdistää sanan HKL:n sinisiin busseihin. Mutta netistä saamme lukea, että Liikennevirasto vastaa koko Suomen liikenneväylistä ja liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Vau, onpa todella upeeta ja mahtavaa! Liikennevirasto vastaa valtion tie- ja rataverkostosta sekä hallinnoimistaan vesiväylistä.

3. Juhani Tervala on insinööri, vieläpä diplomi sellainen. Nyt kaikki tietävät, miten kova liikennepolitiikan ammattilainen ja samalla ministereiden tuttava hän on. Tervala on ollut ministeriön ja Liikenneviraston hommissa yli 30 vuotta, viimeksi rakennusneuvoksena ja pääjohtajana. Hän on ollut monien merkittävien poliittikkojen ja valtiosihteereiden ja ministeriöiden kansliapäälliköiden kaveri. Tämä ilmeni eilen, kun useat entiset liikenneministerit (Kimmo Sasi, Anu Vehviläinen ja Ilkka Kanerva) ja muutkin poliitikot (mm. Kari "Touho" Rajamäkin ja entiset ja nykyiset valtiosihteerit (kepun Risto Volanen muun muassa) kiirehtivät Tervalan hätiin ja kehuivat, suorastaan ylistivät hänen kokemustaan ja pätevyyttään. Hyvä veli -verkosto näytti kyntensä, hyvät veljet riensivät kiireesti puolustamaan kunnon pääjohtajaa.

4. Ex-ministereiden ja muiden poliittikkojen ja puoluepoliittisilla ansioilla virkoihinsa valittujen ex-valtiosihteereiden hädän ymmärtää. Liikenneviraston pomomiehet ja etenkin pääjohtaja ovat liikenneministereille ja maakuntien johtaville poliitikoille kultaakin kalliimpia ajatellen heidän omaa äänestäjäkuntaansa ja puolueidensa intressejä. Pääjohtaja päättää  paljolti rahanjaosta ja siitä, mitä moottori- ja valtateitä taikka vesiväyliä valtakunnassa ja sen eri osissa milloinkin rakennetaan tai peruskorjataan. 

5. Toki ministeri on koko ministeriön päällikkkö ja siten paragraafien mukaan myös virastopäällikön esimies.Käytännössä on kuitenkin totuttu siihen, että kyllä se on Tervala, joka asiat ja rahanjaon junailee, ministeri vain hyväksyy pääjohtajan suunnitelmat ja raapustaa nimensä niiden alle. Juuri tästä syystä Tervala on "kovan jätkän" maineessa. Jotta pääjohtaja pääsisi kovan jätkän kerhoon, hänen tulee olla jukuripään maineessa ja omata värikäs kielenkäyttö. 

6. Kovan jätkän tunnusmerkistöön kuuluvat luonnostaan pienet, muutaman millin suuruiset määrärahojen ylitykset sekä vanhojen kevereiden firmojen kanssa  ilman kilpailutusta  tehdyt konsulttisopimukset. Toki jotkut sellaiset puljut kuin esimerkiksi VTV ja oikeuskanslerinvirasto saattoivat joskus hiukka murahdella, mutta onko kukaan kunnon virastopäällikkö koskaan tällaisista "moitteista", jotka eivät  johda mihinkään, ikinä välittänyt? Jos välittäisi, niin pääjohtaja tietenkin menettäisi kovan jätkän maineensa samantien.

7. Vuoden 2007 eduskuntaan valittujen ensikertalaisten kansanedistajien joukossa oli muuan laboratorihoitaja Merja Kyllönen Suomussalmelta. Hän kuuluu vasureiden eli  vasemmistoliiton ryhmään. Ensimmäisellä kaudella Merja Kyllönen herätti huomiota lähinnä rempseillä puheenvuoroillaan. Eduskunnan kyselytunneilla, jotka lähetetään telkkarissa suorana lähetyksisä, pomppasi taaimmaisesta penkkirivistä ylös aika usein muhkeanoloinen Kyllöskä, joka selevällä Kainuun- vai olisiko Koillismaan murteella esittämät ja huumorilla höystetyt puheenvuorot näyttivät huvittavan kansanedustajia salin laidasta laitaan.

8. Vuoden 2011 vaaleissa Kyllönen uusi kansanedustajan pestinsä helposti, ja kun kaikkien yllätykseksi demarit vaativat myös vasureita Jyrki Kataisen sixpack-hallitukseen, Merja Kyllösestä (34 v.) leivottiin liikenneministeri. Odotettiin, että puolueen puheenjohtaja Paavo Arhinmäki olisi ottanut tuon tärkeän ministeripostin, mutta Arhinmäki halusikin kulttuuri- ja urheiluministeriksi, jossa ministeri pääsee paljon helpommalla, mutta saa toisaalta enemän Paavon niin kovasti kaipaamaan julkisuutta. Ministeriön ja Liikenneviraston virkamiehet varmaan ihmettelivät  meidän muiden suomalaisten tavoin ministerivalintaa, mutta huokasivat samalla helpotuksesta, sillä ajateltiin, että kun uudella ministerillä ei ole juuri minkäänlaista hallinnollista kokemusta tai osaamista ministeriön toimialaan kuuluvista tehtävistä, virkamiehet saavat hoitaa asiat mielensä mukaan.

9. Mutta toisin on käynyt. Kyllönen on osoittanut yllättäväää tomeruuttaa ja asioihin perehtymistä. Ministeriaitoista ei enää kuulla Kainuun murretta, vaan Kyllönen pudottelee vastauksia kysymyksiin ja esittelee omia näkemyksiään sellaisella varmuudella, että voisi luulla, ettei hän ole ikinä mitään muuta tehnytkään kuin hoitanut valtakunnan liikennepolitiikkaa! Näyttää joskus jopa siltä, että vasemmistoliiton politiikkaa vetää käytännössä, ei suinkaan Arhinmäki, jonka aika tuntuu menevän Ruben Stillerin yms. toimittajien ohjelmissa ja jalkapallomatsien katsomoissa, vaan liikenneministeri Kyllönen.

10. Merja Kyllönen haluaa pitää hänen vastuullaan olevat hommat tiukasti omissa näpeissään ja panna virkamiehet kuriin. Pääjohtajien on tehtävä, niin kuin aiemmin on sovittu. Pää- tai muut johtajat ei voi märäillä talossa, vaan heidän on toteltava ministeriä ja noudatettava eduskunnan hyväksymiä linjauksia. Jos tämä ei käy, vaan syntyy luottamuspula, saavat pääjohtajat lähteä. Hyvä, tämä on reipasta johtamista, mutta joka tuntuu monissa muissa ministeriöissä unohtuneen. Virkamiehet vievät ja ministerit vikisevät.

11. Ministeri Kyllönen näytti äskettäin eduskunnan suuressa salissa kaapin paikan ex-työ- ja liikenneministeri Ilkka Kanervalle, joka pyrki kukkoilemaan valtatie 8:n rakentamisaikataulua koskevassa asiassa. Vuosi sitten liikenneministeriön organisaatioon kuuluvan Finavian pääjohtaja Samuli Haapasalo sai kenkää, ja nyt oli sitten vielä mahtavaman pääjohtajan eli Juhani Tervalan vuoro lähteä. Valtiosihteeri Risto Volanen itkee nyt, että hei kamoon, eihän ministeri nyt tällaista voi tehdä eli erottaa korkeaa virkamiestä! Sasit, vehviläiset, rajamäet ja kumppanit ovat ihmeissän ja vaativat Kyllöseltä selityskiä. Kohta astuvat varmaan koloistaan esiin myös valtiosääntöoppineet omia loitsujaan mumisten. 

12. Nyt nämä volaset ja muut parkuvat, että pääjohtajaa ei voi erottaa ilman oikeudellista tutkintaa. Heh, heh! Missä nämä kaikki tyypit ovat piileskelleet silloin, kun poliisitutkintaan ja oikeuskäsittelyyn olisi ollut todella tarvetta? Eikö tämä pääministeri Matti Vanhasen lähimpänä virkamiehenä toiminut Volanen neuvotellut oikeuskansleri Jonkan kanssa diilin siitä, että Matti Vanhanen sai jatkaa pääministerinä vielä reilut puoli vuotta ja vasta Vahasen eron jälkeen alettiin tutkia, mitä luurankoja Vanhasen kytköksistä Nuorisosäätiöön mahtaa löytyä. Tuona aikana monet luurangot ehdittiinkin sitten kärrätä kaatopaikalle.

13. Juhani Tervalaa ei kuitenkaan erotettu, vaan hän erosi itse, kun ymmärsi, ettei hän voi syntyneen luottamuspulan takia enää toimia virastonsa pääjohtajana. Tämän pitäisi olla normaali tapa tomia, mutta eihän täällä umpiperällä ole totuttu sihen, että korkea virkamies  tai tuomari, ministeristä tietysti puhumattakaan, eroaisi, kun on töpännyt virassaan tai kun hänen uskottavuutensa on muusta syystä mennyt. Tässä tapauksessa muodollisiakin rikkeitä tuntuu löytyvän, sillä VTV ja oikeuskanslerinvirasto tutkivat Liikennevirastossa paljastuneita virheitä.  VTV on jo aiemmin antanut Liikennevirastolle moitteita tilinpäätöksen epäselvyyksistä.

14. En tiedä, mitä mieltä lukijat ovat Merja Kyllösestä ja hänen toiminnastaan ministerinä, mutta itse olen alkannut pitää hänen tyylistään entistä enemmän. Asiantuntemusta, tomeruutta ja suorapuheisuutta tarvitaan, siitä kansa tykkää. Totta kai Kyllönen pitää  ministerinä esillä mahdollisimman paljon oman puolueensa linjauksia ja ajaa erilaisissa tie- yms. hankkeissa erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomen etua. Tämä on vain luonnollista, kun kerran vasurit  on otettu hallitukseen vastuuta kantamaan. Kaikki liikenneministerit ennen Kyllöstä ovat toimineet samalla tavalla oman puolueensa ja alueensa etuja ajaessaan, ja näin tulevat tekemään liikenneministerit myös Kyllösen kauden jälkeen, ei tässä ole mitään uutta. 

On meillä hauska täti,
tuo täti Kyllönen,
kun täti menee aitoon,
on näky komea!
(Kun täti panee tuulemaan,
on pomot kusessa!)
Kas, näin heiluu kassi,
ja kassi heiluu näin...

22 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tervalan apuun kiirehtineet paljastuvat kauniisti hyvä-veli-verkoston jäseniksi.

Kyllönen ei kuulu niihin pitkään oppositiossa olleesta puolueesta tulleena (ja naisena), joten näin siinä sitten käy, kun veljien kirjoittamattomia sääntöjä ei kunnioitetakaan enää. Tästähän ne veljet on hädissään.

Eikä Kanerva tietenkään ollut saanut lahjuksia "veljiltään", ihan uppo outoja ja tuntemattomia kaikki lahjoittajat hänelle olivat. Eikä Kanerva voinut tietää muutenkaan mitään mistään rahaliikenteestä. Tämänhän Kanerva haluaa meidän uskovan. Heh, heh!

Anu Suomela kirjoitti...

Nautin kerta toisensa jälkeen blogistin riemastuttavasta tyylistä!Olisi hersyvä lisä ohjelmissa 'Uutisvuoto' tai 'Hyvät ja huonot uutiset'.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllönen on oman puolueensa Timo Soini, il capo, joka kerää rahvaan äänet, mutta haluaa ministerinä kuulla tosi isojen poikien taputuksia päänsä päältä.

Saman sorttinen kuin Suvi-Anne Siimes.

Igor kirjoitti...

Olen Jyrki Virolaisen kanssa samaa mieltä. Vaikka en ole kaikista ministeri Kyllösen ehdotuksista alkuunkaan samaa mieltä on hyvä että aina välillä joku näyttää korkeille virkamiehille kaapin paikan.

Hyvä-veli-verkostohan tuosta hermostui. Eihän tuollainen ollut poliitikolle tai ministerille sopivaa käytöstä. Ihme ettei Kyllöstä syytetä jo rasismista.

Anonyymi kirjoitti...

Tämähän oli hauska juttu kerrassaan. Etenkin mielikuva taikatekstejään tulkitsevista valtiosääntövelhoista.

Pikkufiba vain paragraaffissa 8: Kyllönen on liikenneministeri, ei liikenne- ja viestintäministeri. Nyt kun on sellainenkin poikkiministeriöllinen tehtävähirvitys kuin asunto- ja viestintäministeri...

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Ovathan monet hallituksen naisministereistä pärjänneet kohtuullisen hyvin: Kyllönen hoitaa liikenteen ja pääjohtajat, Päivi Räsänen sisäisen turvallisuuden ja poliisin sekä virkapaikat kristillisille, Jutta Urpilainen kreikkalaiset, Maria Guzenina-R. venäläiset ja Krista Kiuru flirttailun.
Mutta oikeusministeriksi olisi kyllä saatava poliitikko, joka hoitaisi muidenkin kuin vain ruotsalaisten asioita!

Anu Suomela kirjoitti...

Oikeusministeri on totisesti pohjanoteeraus. Ministeriö on näköjään valjastettu tähän imagonkohotuskampanjaa, jossa pankkijuristista tehdään kaikkien alojen asiantuntija.

Anonyymi kirjoitti...

Jos entiset merkit pitää paikkansa niin okv antaa Tervalalle puhtaat paperit ja pyytää ministeriä parantamaan tapansa.

Anonyymi kirjoitti...

Tähän Kyllönen: Haista sinä jätkä kuule pitkä paska!

Anonyymi kirjoitti...

Jos entiset merkit pitää paikkansa? Mutta 80-luvun puolivälissä Jorma S. Aalto oikeusasiamiehenä panetti TVH:n insinöörejä syytteeseen tiemäärärahojen väärään osoitteeseen käyttämisestä ns. taukotupajutussa.

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Jo, kyllähän ne gangsterit pikkuvirkamiehiä silloin tällöin panettaa syytteesen! Onhan Jonkkakin nostattanut sytteen paria kolmea onnetonta käräjätuomaria vastaan oikeudenkäyntien pitkittämisestä. Mutta vahingossakaan syytteitä ei nosteta yhtään isompia kihoja vastaan.

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Pidetäänpä keskustelu lähellä blogin teemaa eikä laajenneta sitä kaikkiin mahdollisiin asioihin.

Jyrki Virolainen kirjoitti...

EVAn kyselyyn vastanneet: Suomi on holhousvaltio!

No, siltähän tuo vähän näyttää! Juhani Tervalankin keississä isokenkäiset hv-verkostolaiset Kimmo Sasin ja kumppaneiden johdolla riensivät heti kilvan holhoamaan ministeriä niin kuin jotain vähäjärkistä ja huolehtimaan Tervalan oikeusturvasta.

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Uutisten mukaan VVM:n Raimo Sailas jää ensi helmikuussa eläkkeelle!

Mutta ei huolta, sillä Sailaksen seuraaja on jo selvillä - jos nimittäin Päivi Räsäsen kanta virkamiehen pätevyydestä ratkaisee. Sailaksen seuraaja on tietenkin se toinen Päivi, Päivi Nerg. Hänhän on Räsäsen ylistyslaulun ja oikean korkeaveisun mukaan ylivoimaisesti paras viranhakija nyt ja iänkaikkisesti ja nyt hän sitä paitsi vain palaisi takaisin siihen ministeriöön, mistä hän sisäministeriöön tuilkin eli VVM:ään.

Nonnii, tulipas tuokin asia sitten ratkaistua!

Anonyymi kirjoitti...

NO kun kysyt lukijoiden mielipidettä, niin sanotaan. Kyllönen on ykkönen!

Eikä haittaa, vaika politiikkakin on oikeaa :)

JV taas osoittaa, että hänellä faktat ratkaisevat mielipiteen ei politiikka tms. näkemys.

Anonyymi kirjoitti...

Tuo minua vähä kummeksuttaa kun tämänkin ihan OK:n blogikirjoituksen kommenteissa taas joku katsoo olevansa pätevä mollaamaan tuota OKV:ta. Millä tiedolla ja miksi sitä täällä aina tehdään?

Ainakin kaikki valtiolla työssä olevat ja eläkeläisjuristitkin peruskamana tietävät, että valtioneuvoston yleisistunnon (=maan hallitus) nimittämän virkamiehen voi irtisanoa vain se sama instanssi, joka on virkaan nimittänytkin elikkä siis valtioneuvosto. Sitä varten toki pitää asianosaista vähän, tässä tapauksessa aika paljonkin, kuulla. Paljon on Juhanipoikaa jo kuultu - jo aikaisemman ministeri Vehviläisen aikana ja toimesta - ja jo hän joutui kirjallisesti maakuntaliittoihin lähettämään ministeriön oikaisujaan, kun keskusvirastolla oli ollut maakuntajohtajille oma "agenda" niinkuin hienosti sanotaan. - Vanha asia siis.

Paljon nälvittiin, että sillä Räsäskällä oli sen Nergin nimitykseen paitsi Korkeimman Siunaus - se varmaan olikin - myös OKA:n vihreä valo. Siitä ei tiedä, mutta jotain kertoo, jos yhdestä nimitysasiasta pitää OKV:ssa taajaan rampata.

Mutta henkilöstöhallintopamppuna sanon, että yksi ON VARMA: Ei voi kuvitellakaan etteikö liikenneministeri olisi ennen asian käynnistämistä varmistanut menettelynsä perusteet ministeriön henkilöstöhallinnon juristeilta moneen kertaan. Kun sitten on päädytty virkamieslain mukaiseen asianosaisen kuulemiseen, kuultava on ITSE tehnyt johtopäätökset ("Nyt on iso pyörä oikeasti pyörimässä, parasta erota ennenkuin erotetaan....").

Tällä kokemuksella olen sata varma:Ennen LAIN mukaisen kuulemismenettelyn käynnistämistä ministeri on varmistanut menettelynsä perusteet myös ulkopuolisella juristilla ja sillä, joka irtisanomispäätöksen lainmukaisuudesta vastaa, jos se todella tehdään siis ei ministeriössä vaan valtioneuvostossa. Sehän juristi on se OKA. Kun ei pääjohtajia ihan jokapäivä erotella, niin on hänkin taatusti saanut asian selvitettäväkseen siinä vaiheessa kun ministeriö on lähettänyt sen erottamisraidetta kulkevan erikoispikajunansa liikkeelle. Toinen raidehan (rankat johtamissopimuskeskustelut) ei Juhanipojan tapauksessa lainkaan vetänyt, kuten notorisesti tiedämme.

Sen verran vielä vanhaa juristia anonyymistä löytyy, että jos vaikka sitä OKAA joskus ratkaisujensa räväkkyysasteesta aiheesta arvostellaankin, niin kokemuksesta tiedän, että ainakin valtioneuvoston erottamispäätöksn muotojuridiset askelmerkit kyllä millin tarkasti etukäteen katsovat. Ei tätä maratoonia kukaan (ei edes tomera Kyllönen) lähde juoksemaan ennenkuin on lähtölipun alla etukäteen visusti tarkastanut minne juostaan, mitä kautta ja onko tankkaus kohdallaan. Tällaisissa asioissa (erottaminen koskee lisäksi elävää ihmistä, kuka on kantanut huolta niistä tuhansista, jotka valtio on potkinut pois "tuotannollisista ja taloudellisista syhistä"?) EI ministerillä ole oikeudellista eikä poliittista varaa tulla juoksunsa jälkeen diskatuksi.

Peräpohjalainen kirjoitti...

Aikanaan nimitettiin keskustapuoleen
puoluesihteerinä toiminut valtiotieteen maisteri Jouko Loikkanen TVH:n (TVL:n) pääjohtajaksi. Tuolloin nimitystä pidettiin poliittisena virkanimityksenä, jollainen se osaksi kaiketi olikin. Se ja ei-tekninen koulutus ei kuitenkaan välttämättä estänyt hyvää viran hoitoa.
Asiaa tuntevalta diplomi-insinööriltä olen kuullut, että Loikkanen pääsi pian virkaansa kuuluvista asioista perille ja pystyi osallistumaan insinöörien kanssa tasaveroisesti ongelmien käsittelyyn.

Anonyymi kirjoitti...

Naiset nostavat demokratian suosta!

Heidi Hautala käytteli kovaa ääntä Finnairin asiassa ja nyt Merja Kyllönen on osoittanut kaapin paikan omalla hallinnonalallaan.

Tämä on todella tervetullutta tässä maassa, jossa vaalit eivät ole ratkaisseet mitään ja virkamieseliitin päätökset taas kaiken.

Demokratiaan kun kuuluu olennaisesti se, että poliittinen päättäjä vetää linjat ja virkakoneisto panee täytäntöön.

Kohtahan kannattaa jo taas harkita äänestämistä :)

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Minusta on hieman outoa, että julkisuudessa puhutaan Tervalan saamista "potkuista", vaikka mies on sanonut itsensä irti. Hän saa jopa jatkaa pääjohtajan virassa reilut pari kuukautta eli tämän vuoden lopuun asti! Eikä hän saa tämän jälkeenkään suinkaan potkuja, vaan hän palaa entiseen virkaansa rakennusneuvoksena, vai mikä se virkanimike nyt olikaan! Ja tällainen messu on nostettu "potkuista" Sasin ym. toimesta. Jos tavallista pikkuvirkamiestä epäillään vastavanlaisista tiliepäselvyyksistä tms., hän ei kyllä enää saa jatkaa jossakin muussa tehtävässä.

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Anonyymi kirjootti:

"Tällä kokemuksella olen sata varma:Ennen LAIN mukaisen kuulemismenettelyn käynnistämistä ministeri on varmistanut menettelynsä perusteet myös ulkopuolisella juristilla ja sillä, joka irtisanomispäätöksen lainmukaisuudesta vastaa, jos se todella tehdään siis ei ministeriössä vaan valtioneuvostossa. Sehän juristi on se OKA. Kun ei pääjohtajia ihan jokapäivä erotella, niin on hänkin taatusti saanut asian selvitettäväkseen siinä vaiheessa kun ministeriö on lähettänyt sen erottamisraidetta kulkevan erikoispikajunansa liikkeelle".

Saattaa olla, että ministeri ja hänen kansliapäällikkönsä ovat ennen ns. "potkuja" - jotka eivät siis ole todellisuudessa olleet potkut - kysynyt oikeuskanslerin kantaa asiassa. Tuolloin OKa suorittaa ministerin "neuvontapalvelua", tarkemmin snaottuna laillisuutta koskevaa neuvontaa ("kruunujuristina"), eli ottaa kantaa asiaan hyvin yksityiskohtaisesti. Sen vuoksi juuri on perin outoa, että jos "potkujen" jälkeen asiassa kannellaan ("hyvässä uskossa" eli luottaen siihen, että OKa on todella jäävitön ja puolueeton asiassa) oikeuskanslerille, tämä ottaa asian ikään kuin kokonaan uutena esille ja päättää siitä, nyt "laillisuusvalvojana". Vaikka OKa:lla on siis selkeä ennakkokanta ja -asenne asiaan.

Anonyymi kirjoitti...

Minä pidän rikastuttavana kokemuksena, että vasemmistoliiton edustaja Kyllönen on lähtenyt näinkin radikaaliin toimintaan "työmiestä" vastaan. Se on hyvä opettaa virkamiehillekin, miten kyykkyyn kuuluu mennä, kun pomo sanoo.

Ja olihan tässä kyseessä ihan klassiset potkut, vaikka virkamies pomon kehotuksesta erosikin. Tervala valitsi kahdesta pahasta toisen pahan, mutta eiköhän se irtisanomisvaihtoehtokin ollut pöydällä.

Jyrki Virolainen kirjoitti...

Liikennehän on tunnetusti vaarallinen paikka! "Muista aina liikenteessä, monta vaara ompi eessä".

Tämä Torvela ei ollut suinkaan ensimmäinen liikenneministeriön hallinnonalan pomomies, joka on sanut viime aikoina kenkää. Destian pääjohtelija Laaksovirtakin sai lähteä, samoin Ilimailulaitoksen pääjohtaja Haapasalo ja vielä neljäskin, eli Finstashipin toimitusjohtaja Mustamäki ovat jakaneet Torvelan kohtalon.