Tapahtumapaikka: ministerin virkahuone. Henkilöt: ministeri Päivi ("Herranen aika sentään") ja kansliapäällikkö Päivi ("Hyvänen aika sentään").
- No, sieltähän sinä tulet, Päivi! Tervetuloa! Onpa kiva nähdä sinua, herranen aika sentään! Halataanko heti? Onnittelut nimityksestäsi!
- Kiitos sinulle kauheasti, että esitit minut virkaan! Onpa täällä sinun huoneessasi tosi kaunista, voi hyvänen aika sentään!
- Minä jo sinuttelin sinua, kun ollaan kerta samannimisiäkin! Tehdäänkö, kuule, heti sinunkaupat ja heitetään sen kunniaksi ylävitoset kunnon jätkien tapaan? Give me five, Päivi!
- No, voi hyvänen aika sentään, sopiihan se, Päivi! Gimmi faiv, niinku suomeksi sanottuna (läps, läps)!
- Kurjaa, että nimityksestä nousi mediassa tuollainen tavaton mekkala ja kalabaliikki! Voi herranen aika sentään, kyllä niitä on tässä maassa kaikenlaisia sivistymättömiä journalisteja, on totisesti! Ainoastaan Kotimaa on näköjään raportoinut nimityksestä asiallisesti.
- Niin, ja sitten vielä nämä kaikki bloggarit ja itseään tutkijoiksi kutsuvat epämääräiset tyypit lausuntoineen, voi hyvänen aika, mitä kaikkea ne keksivätkään, kateellisia ne vain on!
- Niin ovatkin. Että tämä olisi muka ollut poliittinen virkanimitys, herranen aika! Poliittiset virkanimitykset ovat, kuten olen avoimesti ja rehellisesti kertonut, sotineet aina ja ikuisesti täysin minun periaatteitani ja etiikkaani vastaista, eivätkö nuo ihmiset sitä muka tiedä, höh! Herranen aika sentään!
- Niin, minähän erosin sinun puolueestasi heti, kun selvisi, että jäin vuoden 2007 vaaleissa Pohjois-Savossa KD:n listoilta valitun Kärkkäisen Karin varamieheksi. En viitsinyt enää jatkaa politiikassa, kun ihmiset eivät ymmärtäneet kykyjäni ja äänestäneet minua eduskuntaan! Siitäs saivat!
- Aivan! Sinä olet siis itse asiassa Pohjois- tai Ylä-Savon tyttöjä. Kamoon, ihan niin kuin minäkin! Minä olen syntynyt, Sonkajärvellä, voi herranen aika sentään, mehän ollaan sitten melkein naapurin tyttöjä, siltä ainakin tuntuu! Minun isäni oli agrologi Ronkainen ja hän oli töissä vankilan tilanhoitajana, siis pehtoorina, kuten ennen vanhaan sanottiin. Mehän ollaan melkein samanikäisiäkin, sinä olet 54 ja minä 53 vee, näin olin papereista huomaavinani?
- No niinpäs ollaankin, Päivi, tämäpäs sattui! Oltaisiko käyty joskus lapsena samoissa herätysjuhlissakin eri puolilla maata ja istuttu vaikka vierekkäin niillä pitkillä puupenkeillä ja syöty hernekeittoa pahvilautasilta! Minäkin olen lähtöisin maatalouspuolelta, olen nimittäin koulutukseltani agronomi, se on minusta oikein hyvä tausta ja koulutuspohja näihin hallintohommiin. Aiemmin olin reilut 10 vuotta töissä eri teurastamojen palveluksessa, muun muassa Atrialla ja Liha-Polarilla.
- Se on tosi hienoa, Päivi, kyllä minä sen tiesin ja siksi sinut virkaan esitinkin! Eihän näihin hommiin mitään juristin tai vastaavan maisterin tutkintoa toki tarvita, minäkin olen lääkäri, mutta lopetin ne hommat jo melkein heti alkuunsa eli jo 20 vuotta sitten ja siirryin ammattipoliitikoksi. Vai että Atrialla! Minun Niiloni sai kyllä kerran aikamoisia vatsanväänteitä syötyään Atrian lauantaimakkaraa! Mutta ehkä se johtui vain siitä, että Nipa ahmi hiukka liikaa sitä makkaraa! Voi herranen aika, miehet nyt vain saattavat olla tuollaisia pikku ahmatteja, niin ruuan kuin seksinkin suhteen...meillä on Nipan kanssa viisi lasta! Mutta mitä kivaa sinä, Päivi, opit siellä Atrialla ollessasi?
- No, ainakin sen, että liha on heikko, heh, heh! Tästä tulikin mieleen, että mehän ollaan myös uskonasioissa nytkin hyvin lähellä toisiamme, vai kuinka, Päivi? Minä toimin sivutöinäni Kansan raamattuseuran (KSR) hallituksen puheenjohtajana; meitä raamattuseuralaisia sanotaan tuttavallisesti "kräsäläisiksi", tiesitkö sinä sen, Päivi?
- Toki minä sen tiedän! Mutta mehän ollaan todella tässäkin suhteessa ihan sukulaisia, sinä olet "kräsäläisiä" ja minä taas "räsäsiä", ei tuossa ole juuri mitään eroa! Pistettäiskö, Päivi, taas ylävitoset tämän kunniaksi?
- Sopiihan se toki, Päivi (läps, läps)! KRS:ssa on muuten yli 20 000 kannattajajäsentä, joten ei se mikään ihan ompeluseura ole, Päivi! Me kerätään rahaa evankelioimistyöhön sun muuhun toimintaan tosi paljon. Tiedän, että sinun Nipasi, Päivi, on puolestaan Kansanlähetyksen opiston rehtori. Kräsäläiset ja lähetysseuralaiset kuuluvat niin sanottuun viidenteen herätysliikkeeseen eli ovat kaikki "viidesläisiä".
- Voi herranen aika, Päivi, kyllähän minä tuon sinun puheenjohtajuutesi KSR:ssä oikein hyvin tiesin! Sulla on tuoltakin kantilta ajatellen todella vankkaa johtamiskokemusta ja -taitoa! Onneksi media ei tiennyt tästä asiasta ennen nimityspäätöstä, muuten ne olisivat heti alkaneet räksyttää siitäkin; meillä tämä tutkiva journalismi on kuitenkin - onneksi - hieman lapsen kengissä, heh, heh! Kun minä näytin viranhakijoiden listaa kotona Riihimäellä Nipalle, niin Nipa sanoi heti mulle, että kuulepa nyt Päivi, nimitä siihen virkaan tuo Päivi, minä tiedän, että hän on kunnon kristitty ja niitten kräsäläisten hallituksen puheenjohtaja, hänhän on, peijooni vieköön, samoja viidesläisiä niin kuin mekin! Silloin mä päätin, että niinpä teenkin, sillä täytyyhän meidän, Päivi, noudattaa tässäkin suhteessa Raamatun sanaa, joka sanoo, että mies on vaimon pää, jonka neuvoista vaimon on otettava visusti vaari. Me sitten Niilon kaa ennen maatapanoa rukoilimme yhdessä polvillamme tälle hankkeelle Herran siunausta, ja nythän meidän rukouksemme on siis kuultu ja hankkeelle on näytetty ylhäältä, samoin kuin Jonkan byroosta, vihreää valoa!
- Voi hyvänen aika, Päivi! Tämähän on ihanaa ja ikään kuin Taivaan isän johdatusta! Me ollaan uskonsisaria ja nyt me ollaan lisäksi tämän puljun huipulla lähimmät työtoverit keskenämme, voi mahoton, miten mukavaa! Miten olisi, Rouva ministeri, heitettäisiinkö kunnon viidesläisinä kunnon ylävitoset?
- Niin tehdään, Päivi, herttanen aika sentään, on tää tosi kivaa, juu (läps, läps)! Mä uskon, että me ollaan sama mieltä monista asioista. Homot ei esimerkiksi oo mittää, vaan homot pitäisi eheyttää tähän yhteiskuntaan ihan normaaleiksi ihmisiksi. Homous on sairaus, mä olen ilmaissut Luther säätiön julkaisemassa pamfletissani asian hienovaraisesti niin, että homous on "psykoseksuaalisen kehityksen häiriö". Raamattua on tulkittava kirjaimellisesti ja naispappeuteen on syytä ottaa vastustava kanta, niin me tehään Nipan kaa! Maahanmuutossa taas pitää antaa etusija kristityille pakolaisille ja muille Suomeen pyrkiville ihmispoloille, eikö niin Rouva kansliapäällikkö?
- Voi hyvänen aika, Päivi! Jetsulleen, olen samaa mieltä! Huomasin, että sinä tulkitsit kansliapäällikön viran pätevyysehtoja ihan kirjaimellisesti, ihan niin kuin Raamattuakin pitää lukea, ja esitit 21 viranhakijasta virkaan juuri minua, vaikkei mulla ole ministeriön minkään hallinnonalan erityisosaamista.
- Näin tein, Päivi! Mä sanoin mun hallintopäällikölle Jannelle, joka on saanut koulutuksensa Lapin oikiksessa, että kuulepa, Janne, nyt sinä laadit sellaiset pumaskat ja perustelut, joilla tämä Päivi saadaan näyttämään 21 hakijasta ehdottomasti kaikkein pätevimmäksi, ja niinhän se Janne teki, on se niin kiva ja lahjakas poika, heh, heh!
- Voi mahoton, on täällä sitten hyviä ja taitavia virkamiehiä! Vai että oikein oma hallintopäällikkökin, eihän tämän puljun päivittäinen hallinto sitten kansliapäällikön eli minun virkaani kuulukaan, mitä nyt vähän päältä katselen näitä hallintoasioita?
- Näin on, Päivi! Täällä on hemme...sorry, hyvin paljon virkamiehiä ja virkanimikkeitä, on ihan joka lähtöön. On valtiosihteeriä - sekin on muuten meikäläisiä, siis KD:läisäi - alivaltiosihteeri, hallintopäällikköä ja -johtajaa, osastopäällikköä, apulaisosasto- ja toimistopäälliköitä, hallitusneuvosta ja hallitussihteeriä kasapäittäin, samoin lakimiehiä ja -naisia, kehitysjohtajaa jos minkäsorttisia, teknistä dirikkaa, pelastuspäällikköä, hälytysihmisiä, rajavartiolaisia ja tietenkin mitä erilaisimpia poliisipäälliköitä eri sektoreilta, muun muassa rahankeruunosastolta, jne, jne. Ja kaikilla vähintään apulaisosastopäällikön tasoisilla tyypeillä on omat sihteerit ja näillä taas omat avustajat jne. Niin, että kyllä täällä kelpaa ministeriötä johtaa!
- Aivan, Päivi, näin olin ymmärtävinäkin, kun tätä hommaa hain. Kansliapäällikkö voi sitten keskittyä antaumuksella ministeriön suurten linjojen vetämiseen, tietenkin ministerin eli sinun avustajanasi, Päivi!
- Mun täytyy nyt hiukka luntata ja kattoa tästä listasta, mitä kaikkia toimintoja meidän ministeriön toimialaan oikein kuuluu, tuossahan se onkin. Meidän toimivaltaan kuluvia asioita näyttävät olevan poliisitoimi, pelastustoimi, hätäkeskustoiminta, rajavartiolaitos, maahanmuutto, EU-asiat, siviilikriisinhallinta, yhdenvertaisuusasiat (heh, heh, sehän sopii hyvin) ja hännän huipuksi vielä liputus. Tuntuuko mikään näistä sinusta tutulta, Päivi?
- Kuule, Päivi, mun täytyy ihan rehellisesti sanoa, että ainoa asia tuosta listasta, jonka tunnen, on se liputus! Meillä on kotona pihalla lipputanko ja mäkin olen vetänyt siihen joskus lipun ihan yksin, joten se on tuttu asia ja mä muistan kyllä tärkeimmät liputuspäivätkin ihan ulkoa.
- No, hyvä, että joku asia on tuttu ennestään! Mutta älä välitä, päällikkö Päivi! Minä voi sinulle, ystävä hyvä, vakuuttaa ihan omasta kokemuksestani, että kyllä nämä asiat oppii pikku hiljaa, ja onhan sulla tässä virassa sitä paitsi aikaa seitsemän vuotta ja jatkoaikaa seuraa melko varmana. Kuten mä olen medialle ja siis niille toimittajanplantuille kertonut, niin enhän mäkään ministerinä aloittaessani tiennyt näistä ministeriön asioista höykäsen pölähtämää! Mutta kun kerran vain yksi ministerinpaikka meidän puolueelle hallitusneuvottelujen tuloksena tuli eikä se ollut kumpikaan sosiaaliministerin posti, vaikka olin sitä toivonut, niin olihan mun pakko ottaa vastaan tämä sisäministerin salkku, kun muuta ei kerta kaikkiaan ollut meille tarjolla. Enkä mä voinut tälle paikalle mitään kankaanniemen toimeja tai muita tahvoja esittää, vaan mun oli pakko ottaa tää homma ihan itelleni. Ja hyvin on mennyt, vaikka ite sanonkin!
- Ymmärrän, Päivi, kyllä me varmana pärjätään yhdessä, me uskonsisaret ja viidesläiset, toinen toistamme tukien ja kannustaen! Niin kuin niissä pumaskoissa ja perusteluissa lukee, niin mulla on kyllä tähän virkaan hakijoista kaikkein paras kokonaisvaltainen näkemys ja se tämän asian toki ratkaisi.
- Joo, näin on ja niin tehään, Päivi! Luetaan Raamattua ja rukoillaan, käydään herätysjuhlilla ja niin poispäin, niin eiköhän nämä hommelit ihan kivasti tästä suttaannu! Muuten, sähän muistat varmaan, että mä olin vuosi pari sitten mukana siinä Ajankohtaisen Kakkosen Homoillassa. Sehän oli oikein supersuosittu ohjelma, minkä seurauksena meidän puolueeseen liittyi paljon uusia jäseniä. Nyt se Jyrki R. sieltä Kakkosesta soitteli ja kertoi, että he suunnittelevat marraskuuksi uutta iltaa samasta teemasta eli siis Homoilta 2:ta, kun se eka-ohjelma oli niin suuri suksee. Mulle tuli mieleen, että mehän, Päivi, voitaisiin mennä siihen uuteen lähetykseen ja otatukseen yhdessä, toinen toistamme tukien, jos se vain toimitukselle passaa!
- Voi hyvänen aika, Päivi, tottahan toki tuo sopii oikein hyvin! Kehitetään ja suunnitellaan tuotakin asiaa!
- Hyvä, näytetään niin homoille ja muille jäpikäisille siinä uudessa Homoillassa niin sanotusti närhen munat! Eiköhän pistetä vielä kerran ylävitoset, Päivi! Gimme high five!
58 kommenttia:
Hienoa Jyrki, minkä kirjailijan Suomi menettikään, kun lainluvun valitsit! Ehkäpä menetys ei olekaan lopullinen? Ja Päiveistä olen prikulleen yhtä mieltä kanssasi.
Minä tavallisena pulliaisena olen aina luullut, että eduskuntavaalit viittoittavat tuloksellaan ministerivalintoja puolueista. Eikä KD-puolueen menestys vaalissa minun mielestä oikeuta sisäministerin virkaa KD puolueelle. Eli miksi äänestää kun ministerit "arvotaan" aivan muilla perusteilla kuin vaalituloksen perusteella.
Ja seuraavaksi sitten vain odottelemaan kun kokoomuksen Risikko nimittänee kokoomuksen Päivi Sillanaukeen uudeksi STM:n kansliapäälliköksi..
Ministereillä on nykyisin laaja avustajakaarti, jonka he saavat itse valita.
Ministeri Päivi Räsäsen avustajakunta eli kabinetti on seuraavanlainen:
Valtiosihteeri Marjo Anttoora
Erityisavustaja Niklas Andersson
Erityisavustaja Andrei Nahkala
Ministerin sihteeri Anja Sademies
Suunnittelija Veera Snellman
Nämä ovat ilmeisesti kaikki KD:n jäseniä tai ainakin "puoluetta lähellä olevia".
Miksi siten ministerit haluavat vielä ministeriönsä kansliapäälliköksikin välttämättä omaa puoluettaan edustavan tai kannattavan virkamiehen?
"Miksi siten ministerit haluavat vielä ministeriönsä kansliapäälliköksikin välttämättä omaa puoluettaan edustavan tai kannattavan virkamiehen?"
Siksi, että puolue on vallan anastuksen väline. Nimeen ja ideologiaan katsomatta.
Niin.. ja kun torveloitten lähipiiri koostuu samoihin ideologioihin uskovista, ei tarvitse koskaan muuttaa omaa katsantokantaansa, kyseenalaistaa asioita tai avartaa muutenkaan maailmankuvaansa. Suvaitsemattomuss lisääntyy. On helppoa olla kingi omalla maallaan!
Miten olisi presidentti Niinistö suhtautunut tähän nimitykseen? Jos presidentillä olisi vielä nimitysvalta, olisivat nimitysprosessin tapahtumat voineet mennä hieman toisella tavalla ja lopputuloskin olisi voinut olla erilainen, mutta näitä nyt lienee turha arvailla. Paremminkin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kun presidentin toimivalta kansliapäälliköiden nimittämisen osalta on lakkautettu, kukin ministeri voi päättää ministeriönsä korkeimman virkamiehen nimityksestä täysin ilman mitään pidäkkeitä. Tosiasiassa lainsäädäntöympäristö on muuttunut tämän vuotisten perustuslain uudistusten myötä entistä suopeammaksi poliittisille virkanimityksille. Vielä kun otetaan huomioon, että kansliapäällikkökin on vain tavalliseen lakiin perustuva virka vailla perustuslain säännöspohjaa, se ei ole sen kummempi kuin poliittisen valtiosihteerin virka. Mielenkiintoista seurata, kuka tulevaisuudessa ministeriöissä tulee olemaan tosiasiallinen virkamiesjohtaja, poliittinen valtiosihteeri vai kansliapäällikkö.
Parasta ei-oikeustieteellistä Virolaista aikoihin :)
Virkamieshierarkiassa ministerin valtiosihteeri asettuu ministeriön kansliapäällikön edelle. Ministeri Räsäsen valtiosihteerinä toimii teologian maisteri, varatuomari Marjo Anttoora. Hänen työuransa näyttää koostuvan kokonaan puolueen eli siis KD:n palveluksessa olemisesta, eli yli 10 vuoden ajan hän toiminut joko KD:n kansanedustajan avustajana tai KD:n lainsäädäntösihteerinä. Tuntuu aika yksipuoliselta ja vaatimattomalta uralta ajatellen A.n nykyistä tehtävää!
Anttoora sanoo, että hänen tehtävänään on toimia ministeri Päivi Räsäsen "korvina". Mutta eikö Raamatussa sanota, että "kellä on korvat, hän kuulkoon"! Räsäsellä on kyllä omatkin korvat. Anttooran mukaan "hänelle käydään kertomassa asioita, joiden halutaan päätyvän ministerin tietoon".
Hän kertoo tuntevansa pienuutta ministeriön virkamiesten asiantuntemuksen rinnalla.
Anttoora pitää KD:n haltuun uskottua ministeriötä "johdatettuna asiana", sillä vaalituloksen perusteella näin ei pitänyt käydä.
Anttoora on toiminut pari vuotta KD:n varapuheenjohtajana ja hän on KD:n kaupunginvaltuutettu Sastamalassa.
Edellä lueteltiin Päivi Räsäsen viisi avustajaa sisäministeriössä. Tämän lisäksi Päivi Räsäselle on vielä kuudeskin avustajana, nimittäin hänen avustajanaan Eduskunnassa toimiva fil.yo. Evamaria Kyllästinen.
On siinä naistyövuotta kerrassaan!
Ja sitten vielä tämä ministeriön kansliapäällikkö, agronomi Päivi Nerg (KRS) sokerina pohjalla! Hänenkin tehtävänään on toimia ministerin apuna!
Mutkan kautta päädyin taannoin JV:n blogia lukemaan.
Eilen lauantaina 8.9.-12 minulla oli muuta ohjelmaa, joten avasin blogin vasta tänään luettuani ensiksi valtakunnan pääuutiset eri medioista.
Tämä "ylävitonen" kyllä räjäytti pankin. Piti keittää lisää kaffetta ja lukea juttu uudelleen.
Naurattaa niin, että meinaa tulla pissit housuun! Kiitos!
Mahtaa siinä olla melekonen näky ja riehakas tunnelma, kun tämä oktetti eli ministeri Päivi ja hänen 7 tyttöavustajaansa lähtevät perjantaina raskaan työviikon jälkeen hieman kartsalle juhlimaan ja rentoutumaan! Siinä, kuule, viini ja siideri virtaa, kikatuksia ja hohotuksia kuulee ja niitä ylävitosia läpsitään tuon tuostakin kymmenittäin illan mittaan!
Sisäasiainministerienä vuodesta 1917 alkaen sisäasiaintoimituskunnan päällikkönä J. A Gastren jokunen sisäasianministeri 1900 luvulta Ritavuori ja Kekkonen ja hameväen joukoista Kaisa Raatikainen. 2007 alkaen sisäasianministereitä Anne, Mari, Astrid Ja Päivi niin ja Ihalaisen pätkätyö 2011 puolivuotta.
Onko talossa nyt Akkavalta?
Akkavalta SM:ssä todistaa vain, että Suomi on palaamassa sukupuoliroolien osalta takaisin juurilleen: ulkotyöt ja -asiat ovat miesten hommia, sisä- eli kotityöt puolestaan kuuluvat naisille. Ei tässä sen kummallisemmasta ole kyse!
Päivi Räsänen sanoo blogissaan tehneensä Nergin virkaesityksen "hyvällä omalla tunnolla ja täysin eettisten periaatteitteni mukaisesti".
No, niin, tästä nyt nähdään, millä perusteilla virkaesityksiä tehdään ja hakijoiden keskinäistä pätevyyttä arvioidaan: esityksen tekijän subjektiivisen arvion ja "omantunnon" mukaan.
Räsänen sanoo blogissaan myös:
"Hakuprosessin aikana konsultoin useamman kerran oikeuskansleria, mikä selkeytti omia käsityksiäni kansliapäällikön viran lainmukaisista valintaperusteista. Oikeuskansleri on myös tarkastanut valinnan laillisuuden ja antanut hyväksyntänsä ennen nimityksen viemistä valtioneuvoston istuntoon".
Tämä osoittaa, millainen outo kaksoisrooli oikeuskanslerilla on. Yhtäältä oikeuskansleri on ylin laillisuusvalvoja, jolle voidaan kannella ja joka siis tutkii jälkikäteen viranomaisten ja ministereiden virkatointen laillisuutta.
Mutta toisaalta oikeuskansleri on kruununjuristi eli valtioneuvoston ja ministereiden neuvonantaja, joka kanssa ministerit voivat, kuten Räsäsen lausumasta ilmenee, oikeuskanslerin kanssa jo ennen virkatoimen tekemistä.
Siis: jos ministerin toimesta, kuten esimerkiksi tässä tapauksessa Päivi Räsäsen tekemän virkaesityksen tai VN:n virkanimityspäätöksen laillisuudesta kanneltaisiin oikeuskansleri Jonkalle, kuten on mahdollista tehdä, Jonkka itse asiassa toimisi omassa asiassaan ja tutkisi ministerin tai VN:n sellaisen hallintotoimen laillisuutta, jonka hän on jo etukäteen hyväksynyt!
Suomihan on oikeusvaltio, eikö niin?
Pienenä kevennyksenä tämän kovin asia-eli samalla naispitoiseen blogin yhteydessä voidaan lukijoilta kysyä, missä päin majailevat Euroopan kuumimmat "kissat", siis naiset? Tämäkin asia on nyt nimittäin tutkittu.
Oikeasti kauneimmat naiset tulevat Ukrainasta ja Valko-Venäjältä, sanoo tutkimus. Mutta loppujen lopuksi oikea vastaus tulee tässä:
"Jos kesällä menee Riikaan tai vaikka Latvian Palangan biitseille, on pitkää säärtä tarjolla ja kauniita hymyjä."
Mutta entäpä miltä paikkakunnalta sitten löytää Suomen "kylmimmät naiset"? Jos nimittäin asiaa puntaroitaisiin paikkakunnan nimen perusteella.
No, tietenkin Alahärmästä.
Mikä on frigiditeetin huippu? - Sama kuin koittaisi kepillä jäätä.
Oikeuskanslerihan "valvoo" vain sitä ettei virkamies ylitä toimivaltaansa mutta ei sitä kun virkamies reilusti alittaa toimivaltansa. täh
Ne. " pitkäsääriset hymyilevät" minusta tuntuu että ne suorastaa nauraa meille... kauniita ovat ...
Tuo on aika outoa, että nykyisin kaikki ministerit konsultoivat aina etukäteen oikeuskansleria ennen tärkeiden nimityspäätösten tai -esitysten tekemistä.
Kuitenkin oikeuskansleri tutkii vain nimitysmenettelyn ja virkaan nimitettävältä edellytettävät muodolliset kelpoisuusvaatimukset, ei muuta. Hän ei voi puuttua siihen, kuka viranhakijoista, jotka täyttävät muodolliset kelpoisuusvaatimukset, on pätevin.
Kuitenkin jälkikäteen ao. ministerit, kuten nyt Päivi Räsänen tässä tapauksessa, korostavat kilvan sitä, että he olivat konsultoineet tarkasti ja jopa "jatkuvasti" (?) oikeuskansleria ennen virkaesityksen tekemistä.
Näin ministeri antaa - täysin virheellisesti - ymmärtää, että oikeuskansleri olisi ollut sitä mieltä, että juu, kyllä ministerin esittämä viranhakija on myös pätevin kaikista hakijoista! Ministerit antavat siis - ilmeisesti aivan tarkoituksellisesti - ihmisille virheellisen käsityksen asiasta ja oikeuskanslerin roolista.
Miksi muuten ministeri Räsäsen piti konsultoida oikeuskanslerin kanssa "jatkuvasti" ennen Päivi Nergiä koskevan virkaesityksen tekemistä, jos kerran Nerg Räsäsen mielestä täytti, kuten hän nyt innoissaan ja kiihkoissaan selittelee, kirkkaasti asetetut pätevyysvaatimukset ja oli kaiken lisäksi "ehdottomasti pätevin" kaikista hakijoista?
Oikeusgangsteri ministerille (lohduttavaan sävyyn): Vaikka sinun syntisi olisivat tässä nimitysasiassa paskanruskeat, minä pesen ne maidonvalkeiksi!
Onko näillä rannalle jätetyillä pätevämillä hakijoilla mahdollisuus nostaa asiasta oikeusjuttu?
Käytännössä ei ole mahdollisuutta. Teoriassa kyllä, jos virkaan nimitetty ei täyttäisikään muodollisia kelpoisuusvaatimuksia. Kantelu oikeuskanslerille olisi kuitenkin täysin turhaa, koska, kuten sanottu, oikeuskansleri on jo ottanut asiaan kantaa ministerin konsultoinnin yhteydessä ja kantelussa hän tutkisi asiaa, jossa hän on jo sanansa sanonut ja jossa hän on faktisesti ollut itse aiemmin toimijana.
Tasa-arvon rikkomisen perusteella nimityspäätökseen voitaisiin teoriassa reagoida, mutta käytännössä tuloksetta.
Lehdistön mukaan Päivi Räsänen pitää kansliapäätöksestä syntynytta kohua loukkaavana.
Itse nimitys loukkaa syvästi jokaista rehellistä suomalaista veronmaksajaa. Näillä on täysi syy olla loukkantuneita. Keskustelu nimityksestä on vain harmaa varjo siitä tunnekuohusta, mitä tavalliset suomalaiset tuntevat Räsäsen "hyvä sisko" verkoston toimia kohtaan.
Nyt en ole ihan varma, onko suomalaisten petos virolaisia kohtaan ala- vai ylihärmäläisen historioitsijan kirja (HS 9.9. s C 2).
Mutta siitä olen saletissa, että toimiminen lääkärinä ja poliitikkona (sellaisia on eduskunnassa enää kaksi) on tästedes entistä arveluttavampaa: kumpienkin mainetta ja kunniaa koetellaan ja vielä yhtä aikaa.
Olisivatpa Claes A. ja Ilkka T. vielä "going strong".
Blogisti oli pannut taas parastaan; oli mukava aloittaa työviikko hyvillä nauruilla. JV toi esiin monta tärkeää asiaa, joista 1)viranhakijat voidaan helposti saada haluttuun järjestykseen erilaisilla (ei Atria-pitoisilla) painotuksilla koskien heidän saavutuksiaan, ja 2) todella merkillinen on tuo oikeuskanslerin asema. Hänen, jos kenen, tulisi olla toimeenpanovallasta riippumaton. Oikeuskanslereita on ollut monenlaisia - harmaata virkamiestä, asemastaan nauttivaa narsistia, aatteellista juristia jne. Honkaa tarjottiin jopa presidentiksi, mutta yritys meni päin honkia. Tekisi mieli pyytää blogistia panemaan tuntemansa OKa:t ranking-listalle. Ja lisäkysymys: pätevöittääkö kirjastojen uumenissa tapahtuva väitöskirjan tavoittelu ko. virkaan, vai olisiko parempi olla lähempänä oikeaa elämää. Onko eduskunnan oikeusasiamies kansalaisten kannalta nykyään parempi oikeussuojan tae, kun Hannu Karpokin on jo eläkkeellä :)
Miksi Oka voisi ottaa kantaa vain muodollisen pätevyyden täyttymiseen eikä siihen, onko ansiovertailu tehty asianmukaisesti?
Päivän valkopesu on sitten nähty. Finnair-jutussa ei ymmärretty tai ei haluttu ymmärtää sitä, että keskustelu kauppahinnan "normaaliudesta" on epärelevanttia, kun ko. huoneistolle ei ollut markkinoilla kyseisellä hinnalla. Jos hinta olisi ollut oikea ja markkina olisi ollut olemassa, kohde olisi myyty jollekin toiselle. Kun markkinoilla ei kuitenkaan ollut ostajaa, jolla olisi ollut kiinnostusta kohteeseen "normaalilla" hinnalla, jouduttiin etsimään kaveri ostajaksi. Tällöin myyjä tietenkin saa merkittävän edun siitä, että hän pääsee tekemään kaupan, jota hän ei voisi markkinaehtoisesti tehdä, vaikka hinta ei sinänsä poikkeaisikaan siitä, millä vastaavia kohteita on hintatilastojen ym. perusteella tehty.
Palanga on Liettuassa. Latviassa kauniita naisia on ainakin Jūrmalan biitsillä Riian lähellä.
Jokaisessa johtavan virkamiehen nimityksessä on kysymys pohjoismaisen hyvinvointivaltion pelastamisesta; siitä asetutaanko oikean vai väärän puolelle; turvaammeko moneen kertaan koeteltuun, vai lähdemmekö tuntemattomalle tielle jolla tulee pian karhu vastaan.
(Lipponen on itse ilmoittanut ettei kommentoi mitään suomalaisessa mediassa)
Tämä räsänen sanoi että kyllä se oppii. Onko siis tarkoitus että uskonsisar hoitaa muutaman vuoden tehtäviänsä ns. oppisopimuksella. Uskovaisilta tämäkin varmaan onnistuu, anteeksi on pyydetty ja annettukin tämäkin teko.
Mitähän mieltä tämän maitoasianaisen virkakollegat ovat tästä oppisopimuksesta, kuka haluaa olla muutaman vuoden päällimmäisenä mentorina. No se on ainakin hyvä, että utaretulehdukset ovat näillä femakoilla hyvässä hoidossa.....kun tämä räsänenhän on kai vieläpä lääkäri.
Blogistilla on ihmeellinen kyky tyyliltään erilaisen ja sisällöltään sujuvan tekstin tuottamiseen. Ja nopeasti.
Blogistikaan (kuten ei vielä ilmeisesti kukaan muukaan) ei kuitenkaan tuonut mitään perustetta sille, että Räsäsen ratkaisu olisi ollut virheellinen. Se ei ole tiedossa, onko perusteita olemassa. Blogisti voisi asiantuntijana vielä pohtia asiaa pro & contra -tyyliin.
Hyvää kerrontaa. Tapaus on taas niin uskomaton poliittisen korruption ilmentymä, ettei siitä asia-tyylillä tarvitse edes kirjoittaa. Surkuhupaisan tapauksen ruotimiseen huumori toimii parhaiten.
Suomalaiset kauhistelevat mm. kreikkalaisten poliittisia virkanimityksiä ja kotiinpäin vetämistä, mutta minusta meidän julkinen sektori on myöskin "laillisesti" korruptoitunut.
Tie julkisen sektorin virkamiestehtäviin voi alkaa jo varhain. Ensi askeleet otetaan usein jo opiskeluaikoina, kun äidin tai isin virka tietyssä julkisessa instanssissa jotenkin kummallisesti korreloi samansukunimisten harjoittelijoiden valintoja. Itsekin muistan tyttösen, jolle prosessin tentti oli kamalaa pakkopullaa, se oli sitä useita kertoja, mutta niin vain prosessioikeuden ydinalueella toimivaan instanssiin pääsi heti haastatteluun ja tuli oikein valituksi - jo opiskelun varhaisessa vaiheessa. Katkeruutta ilmassa? Myönnän. Kiinnostus aihepiiriin ja hyvät arvosanat ei ollut tällä kertaa se, mitä haettiin. Saman huomasi varmasti useat muut pätevät kandidaatit.
Tästähän ei ole kauaa, kun oikeusasiamies myös lausui erään prosessioikeuden ydinalueella toimivan instanssin harjoittelijoiden rekrytoinnista johonkin erityiseen tehtävään, jossa edellytettiin sukulaisuussuhdetta vakituiseen henkilökuntaan. Harjoittelijat haluttiin avustamaan jonkin julkisuudelle herkän asian hoitamisessa, joten sukulaisuussuhdetta perusteltiin tällä korostuneella vaitiolovelvollisuudella. Vakituisten virkamiesten geenit ovat ilmeisesti niin ylivertaisia, että vain heidän jälkeläisiä rekrytoimalla voidaan varmistua ammattitaidosta, vaitiolovellisuuden ymmärryksestä ja jne. seikoista.
Kreikkalaisen parlamentin puhemiehen teko nimittää oma tytär vakinaiseen virkaan on kyllä härskiydessään vertaansa vailla (HS uutisoi asiasta kaksi päivää sitten).
Hän oli tehtävässä vain yhden päivän ja välittömästi nimitti tyttärensä luultavasti elinikäiseen ja mukavaan työsuhteeseen. Toisaalta kun miettii millainen hätä kreikan nuorilla on, niin ehkäpä minä olisin isänä toiminut vastaavien edellytyksien vallitessa samoin.
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen mielipide sukulaisuussuhteen vaikutuksesta kykyyn ymmärtää vaitiolovelvollisuuden merkitys:
http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/foka/2011/20111769
AOK harmittelee tapahtunutta mokaa ja opastaa, että te voitte aivan hyvin suunnata rekrytoinnin kaikille ja sitten vain rekrytoida ne omat lapset jollain muulla perusteella. Määräaikaisiin virkatehtäviin kun voidaan nimittää laajaa harkintavaltaa käyttäen ja sillä luoda ponnistuslauta omille lapsille niihin pysyviin tehtäviin, jolloin he voittavat kanssahakijat kokemuksellaan.
Wow mikä kirjoitus.
Finlex-linkki muutama viesti ylempänä on parasta Pahkasikaa.
Ei voisi kuvitella, että kukaan oikeassa elämässä keksii järjestää sijaisuuden haun pelkästään syyttäjäviraston työntekijöiden lapsille.
Ilmankos syyttäjien toiminnan taso on sellaista, kun se on.
Hain aikanaan auskultoimaan Kuopion käräjäoikeuteen. Laamanni totesi haastattalussa, että on työkokemusta ja meriittejä joita ei voi ohittaa seuraavaa notaaria valittaessa. Jostain syystä kuitenkin kärtsyn kansliassa myöhemmin asiodessani havaitsin paikalla olevan muutamn nuoren naisen, joiden sukunimet olivat varsin tuttuja seudun lakimiespiireissä. Minulle ei kutsua kuulunut, luojalle kiitos ; pääsin kunnon hommiin.
Olipas kerrankin mahtavaa luettavaa. Tätä saa olla lisääkin. Se on sitä ihtiään eli miltä se noin niin kuin päällepäin näyttääkin. Poliittista peliähän Päivi pisti tulemaan, vaikka olikin aiemmin ilmoittanut olevansa tällaista peliä vastaan. No kun nyt ministerin pallille pääsi, niin kuka sitä vanhoja lupauksia muistelee. Ei niin kukaan. Eihän se toinenkaan ministeriksi päässyt Paavo enää muistanut mitä oli äänestäjille luvannut ennen vaaleja.
Niin ja ne ministerien Auditkin on sitten vaihdettu toisen merkkiseen. Voi hyvät hyssykät sentään. Eihän tämä rahasta ole kiinni, eihän?
Ulkoministeriön 4. syyskuuta julkaisemassa korruption ja heikon hallinnon vastaisessa Anti-corruption Handbook for Development Practitioners -käsikirjassa Suomi-kuvaa kiillotetaan seuraavasti:
--The qualifications for posts, the appointment process and the public officials' rights and duties are all recorded in the law. The most merited applicants must be selected for the officies, and all applicants must be treated equally. Principally, there are no political appointments to office in Finland. Basically only ministers and Permanent Secretaries in the ministries are nominated on political basis.
No, kehitysmaat ovatkin tunnetusti 'sikamaisuuksien kaatopaikka', jonne on hyvä mennä venyttämään omaatuntoa ja kukkoilemaan!
On tuossa Nergin nimityksessä yksi hyvä puoli: hän tulee sisäministeriön ulkopuolelta. Kokemus on osoittanut, että kunkin hallinnonalan sisältä tulleet ovat usein haluttomia uudistamaan sitä organisaatiota, jonka nykytilaan he ovat omalla toiminnallaan jo osallistuneet.
Tämän erinomaisen, hauskan tekstin ainoa ongelma on sama kuin oikeustieteellisten väitöskirjojenkin: se on vähintään kolmanneksen liian pitkä.
Miljonääri jUha Sipilä sanoo auttavansa köyhiä koska siitä tulee auttajalle hyvä mieli.
Samaan aikaan Paavo Väyrynen tulee Obaman luota kertomaan kepulaisille, että köyhälläkin on ainutkertainen ihmisarvo, eikä häntä saa kohdella pelinappullana.
”Blogistikaan (kuten ei vielä ilmeisesti kukaan muukaan) ei kuitenkaan tuonut mitään perustetta sille, että Räsäsen ratkaisu olisi ollut virheellinen. Se ei ole tiedossa, onko perusteita olemassa”.
Pätevyyden laita lienee samoin kuin totuuden, kauneuden ja piilolinssien: ovat katsojan silmissä!
Ministeri Räsänen toteaa blogissaan 8.9 (ks. täältä), että ”Haastatteluun valitut kuusi ehdokasta olivat erittäin kovatasoisia ja päteviä johtajia ja kuka tahansa olisi voinut tulla valituksi”. Siis, kuka tahansa! Ministeri jatkaa ja kirjoittaa, että ”Kansliapäällikkö ei ole toimialajohtaja vaan strateginen johtaja”, kuitenkaan paljastamatta, mitkä ovat Nergin meriitit ja osaaminen nimenomaan 'strategisessa johtamisessa', josta on tänä päivänä tullut jo lähes yleiskäsite kaikenlaiselle johtamistoiminnalle.
Tarjolla olisi ollut henkilö, jolla on sekä vahvaa substanssiosaamista ja kansainvälistä kokemusta että näkemystä sisäasiainministeriöorganisaation kehittämisestä ja johtamisesta, mutta nyt valittavaksi tuli henkilö, jolta toinen osaamisalue puuttuu täysin. Nergin valintaa määräaikaiseen virkaan ei voi millään muotoa pitää esimerkkinä kustannustehokkaasta verovarojen käytöstä, sillä hänen ”sisäänajaminen” maksaa aikaa ja rahaa.
Tenolta lyhyesti - Hgin käräjäoikeus totesi eilen, aivan oikein, että yksityinen parkkivalvonta ja valvontamaksun määrääminen ei ole julkisen vallan käyttöä. "Suomessa muutamat vasemmistolaiset oikeusoppineet muodostavat vaktiosääntöpapiston". - Hyvä että jotkut muutkin alkavat tämän huomata vihdoinkin.
Ns. parkkiaktivistien sivustolla (oikeusjakohtuus.blogspot.fi) väitetään kivenkovaa, että Hgin käräjäoikeuden viime maanantaina ratkaisemassa "parkkisakko-oikeudenkäynnissä" olisi ollut kyse "valvontayhtiön vedätyksestä" ja "näytösoikeudenkäynnistä", jonka tarkoituksena olisi ollut vain hankkia KKO:n vahvistus vanhojen valvontamaksujen perimiseksi ennen uuden lain voimaantuloa.
Kas tähän tapaan tuolla "räyhä"-sivustolla kirjoitellaan:
"Kun hieman mietitään osapuolten motiiveja tällaiseen oikeudenkäyntiin, alkaa vahvasti näyttämään siltä, että tämän prosessin on tosiasiassa käynnistänyt Q-Park Oy. Se ei ole halunnut itse nostaa velkomuskannetta jotakuta maksuvelvollisuutensa kiistänyttä autoilijaa vastaan, koska ongelmaksi olisi muodostunut ajoneuvon pysäköineen kuljettajan toteennäyttäminen. Tästä syystä yhtiö on käyttänyt bulvaania, joka on muodollisesti nostanut negatiivisen vahvistuskanteen yhtiötä vastaan. Näin on vältetty ajoneuvon pysäköinyttä kuljettajaa koskevat todisteluongelmat."
Näin. Tämä merkitsee, että ko. sivusto ja sen ylläpitäjät vihjaavat ja väittävät yksityistä autoilijaa avustaneen asianajajan syyllistyneen hyvän asianajajatavan rikkomiseen ja suorastaan petolliseen menettelyyn, jonkinlaiseen prosessipetokseen, ja olleen "kimpassa" valvontayhtiön kanssa omaa päämiestään vahingoittaakseen ja tämän vastapuolta auttaakseen.
Kovia ja raskaita syytöksiä autoilijan asianajajaa samoin kuin valvontayhtiön asianajajaa kohtaan! Mutta tuontyyppiseen kirjoitteluun ja "menoon" on tuolla sivustolla saatu jo vuosikausia tottua.
AOA:n näkemys Rouva Kansliapäällikön hallinnointitaidoista (Dnro 3315/4/08).
-Näin ollen rehtori Matti Uusituvan hallintopäällikkö Päivi Nergin esittelystä 5.12.2007 tekemiä kolmea professorin nimityspäätöstä voidaan pitää virheellisinä tavanomaisen viranhakumenettelyn puuttumisen, varsinaisen perustellun nimitysmuistion laatimatta jättämisen ja nimityspäätöksen niukkojen perustelujen vuoksi. Kiireellinen nimitys 5.12.2007 on kaikkiaan rikkonut hyvässä hallinnossa keskeistä julkisuusperiaatetta. Pidän tapahtunutta kuitenkin enemmänkin yliopiston hallinnollisena menettelyvirheenä kuin tahallisena, kantelijoiden vaatimia syytetoimenpiteitä edellyttävänä virkarikoksena.
Tähän tapaan parkkiaktivistien oikeusjakohtuus -blogi markkinoi "tutkimuksiaan":
"Oikeus ja kohtuus -blogi on tuonut esille todisteita, että tapaus on järjestetty näytösoikeudenkäynti. Sen lisäksi, että Q-Park toimii rikollisesti ja perustuslainvastaisesti, käyttää yritys oikeusjärjestelmää häikäilemättä väärin rikollisten tavoitteiden ajamiseksi. Oikeus ja kohtuus -blogi seuraa tiiviisti tilanteen kehittymistä ja suomalaisen korruption paljastavaa korkeatasoista tutkivaa journalismiaan. Lukekaa uusimmat käänteet Oikeus ja kohtuus -blogista:
http://oikeusjakohtuus.blogspot.se/2012/09/onko-uudessa-parkkisakko.html "
Mitähän mahtavat tuumia tästä ja ko. oikeusjakohtuus -blogin kirjoituksesta ko. Hgin käräjäoikeudessa vireillä olleen oikeusjutun asianosaiset ja heidän avustajansa, kantajan avustaja asianajaja Jussi Saarikivi ja vastaajayhtiön advokaatti Jukka Peltonen?
"AOA:n näkemys Rouva Kansliapäällikön hallinnointitaidoista (Dnro 3315/4/08).
-Näin ollen rehtori Matti Uusituvan hallintopäällikkö Päivi Nergin esittelystä 5.12.2007 tekemiä kolmea professorin nimityspäätöstä voidaan pitää virheellisinä tavanomaisen viranhakumenettelyn puuttumisen, varsinaisen perustellun nimitysmuistion laatimatta jättämisen ja nimityspäätöksen niukkojen perustelujen vuoksi. Kiireellinen nimitys 5.12.2007 on kaikkiaan rikkonut hyvässä hallinnossa keskeistä julkisuusperiaatetta".
---
Olikohan tuossakin tapauksessa kyse "uskonsisarien tai -veljien" kiireellisestä nimittämisestä ko. virkoihin? Oliko Oka:n siunaus hankittu etukäteen?
Osoittaahan tuokin tapaus Nergin erinomaista "taitavuutta" korkeisiin virkoihin.
Off topic: Tiedotusvälineet väittävät, että Saksan perustuslakituomioistuin on hyväksynyt Saksan liittymisen EVM:ään.
Ei ole. Se on asettanut reunaehdot jotka liittohallituksen tulee ensin toteuttaa ja siirtänyt asian ratkaisemisen myöhempään pääkäsittelyyn.
Nyt vähän jäitä hattuun, ei tuolla oikeus ja kohtuus -blogissa sentään ole väitetty kenenkään syyllistyneen mihinkään prosessipetokseen. Eivät osapuolet varmastikaan ole pyrkineet erehdyttämään tuomioistuinta antamaan tietynlaisen tuomion.
Epäselvyys, jota oikeudenkäynnillä pyritään selvittämään, on olemassa ja kyse on ihan aidosti epäselvästä asiasta - merkitseekö yksityisen pysäköinninvalvonnan "asettamat" maksut julkisen vallan käyttöä vai ei.
Viitatussa blogissa on vain ihmetelty sitä, miksi oikeudenkäynti tapahtuu yksityishenkilön aloitteesta, joka olisi päässyt samaan lopputulokseen vain olemalla tekemättä mitään, ja minkä vuoksi prosessi on rajattu tiukasti vain tähän julkisen vallan käyttöä koskevaan kysymykseen, joka on se ainoa asia, mikä valvontayhtiön kannalta tarvitsee selvennystä ennen perintävyöryn aloittamista.
Rehellisesti sanottuna tuollaisen kanteen nostaminen vaikuttaa yksityishenkilön näkökulmasta ajateltuna pähkähullulta. Oikeudenkäynnin omituisuuksia voidaan toki ihmetellä ilman, että se merkitsisi minkäänlaista syytöstä asianosaisia tai heidän asianajajiaan kohtaan. Tuomioistuimessa on ratkaistavana todellinen epäselvyys, johon selvyyden saaminen tässä tilanteessa on kuitenkin hyvinkin vahvasti nimenomaan valvontayhtiön intressissä. Siksi ei ole lainkaan perusteetonta arvella, että valvontayhtiö olisi tosiasiallisesti tämän oikeudenkäynnin takana - vastapuolen kanssa sovitusti ja täysin laillisesti.
Anonyymi kirjoitti:
"Nyt vähän jäitä hattuun, ei tuolla oikeus ja kohtuus -blogissa sentään ole väitetty kenenkään syyllistyneen mihinkään prosessipetokseen. Eivät osapuolet varmastikaan ole pyrkineet erehdyttämään tuomioistuinta antamaan tietynlaisen tuomion".
On selvää, että jutun osapuolilla ei ole ollut tuollaista tarkoitusta. Mutta toinen asia sitten on, että tuolla "riekkujien" sivulla annetaan ymmärtää, että juuri siitä olisi kyse ja että kanteen nostaneen autoilijan advokaatti olisi tehnyt sanotussa tarkoituksessa yhteistyötä parkkiyhtiön advokaatin kanssa.
Seuraavasta kohdastahan tämä ilmenee:
"Kun hieman mietitään osapuolten motiiveja tällaiseen oikeudenkäyntiin, alkaa vahvasti näyttämään siltä, että tämän prosessin on tosiasiassa käynnistänyt Q-Park Oy. Se ei ole halunnut itse nostaa velkomuskannetta jotakuta maksuvelvollisuutensa kiistänyttä autoilijaa vastaan, koska ongelmaksi olisi muodostunut ajoneuvon pysäköineen kuljettajan toteennäyttäminen. Tästä syystä yhtiö on käyttänyt bulvaania, joka on muodollisesti nostanut negatiivisen vahvistuskanteen yhtiötä vastaan. Näin on vältetty ajoneuvon pysäköinyttä kuljettajaa koskevat todisteluongelmat. Lisäksi yhtiö välttää imagohaitan, jota suureen kansainväliseen konserniin kuuluvan yhtiön kaikkine resursseineen tekemä hyökkäys pientä ihmistä vastaan aina aiheuttaa. Operaation tarkoituksena on saada KKO pikaisesti vahvistamaan, että yksityinen pysäköinninvalvonta on edelleen täysin laillista liiketoimintaa perustuslakivaliokunnan linjauksista huolimatta, ja näin sekoittaa valvontayhtiöiden kannalta katastrofaalista lainsäädäntöhanketta sekä mahdollistaa kymmenien tuhansien maksamatta jääneiden valvontamaksujen tehokas perintä."
Siis: kanteen nostanutta autoilijaa väitetään parkkiyhtiön bulvaaniksi, jotta oikeudesta saataisiin tietynlainen tuomio!
Muuten, voisivatko nämä parkkiaktivistit ja -huligaanit olla yhteistyössä Ben Z:n nimeämän muutaman valtiosääntöoppineen kanssa? Nämä muutamat oppineet muodostavat BZ:n mukaan "valtiosääntöpapiston", joka käytännössä sanelee perustuslakivaliokunnan lausunnot.
Parkkisakkojutun käräjäoikeudessa hävinneen autoilijan asiamies on kuulemma lukenut tuon "oikeusjakohtaus" - blogin räyhäkkään jutun ja kuittaa sen pelkällä naurulla! Kyseessä on aito riita ja kantajana ollut autoilija on itsekin juristi.
No on se hyvä, että lainsäätäjä suvereenilla vallallaan ratkaisee tämän suunnatonta kiihtymystä herättäneen, elämää suuremman kiistakysymyksen (myrskyn vesilasissa).
Kun nyt vielä blogistikin välttäisi tekemästä tolvasia eli yllyttämästä esitetyn lain tultua voimaan parkkiyhtiöitä jatkamasta toimintaansa "yksityisoikeusperustalta", esityksen viittaussäännös rikoslain 16:9 on nimittäin harvinaisen selvä.
Jos järki voittaa - niin kuin näyttäisi pikku hiljaa alkavan voittaa myös eduskunnassa (viittaan tiistaiseen lakiesityksen lähetekeskusteluun) - niin lakiesitystä ei milloinkaan hyväksytä laiksi.
Muuten, tuo mainittu viittaussäännös RL 16:9:ään, jossa on kriminalisoitu virkavallan anastaminen, on surkea ja osoittaa omalta osaltaan ko. lainvalmistelun ja hallituksen esityksen samoin kuin laatijoittensa naiiviutta.
Kuvittelevatko OM:n lainvalmistelijat ja ministeri todellakin, että tuollaisella viittaussäännöksellä voisi olla jotakin merkitystä, jos ja kun itse laissa/lakiesityksessä ei kielletä nykyistä yksityistä pysäköinninvalvontaa?
Eduskunnalle jätetystä lakiesityksen pykälissä ei todellakaan kielletä sopimusoikeuteen perustuvaa pysäköinninvalvontaa eikä valvontamaksujen vaatimista. Ne eivät siis estäisi nykykäytännön jatkumista entisellään.
Matkaravinto -nimisen linja-autoasemilla kuppiloita pitäneen firman motto kuulemma oli: "kiireessä maistuu huonokin ruoka".
Sama idea pätee suomalaiseen lainvalmisteluun.
Jälkijättöistä tämä, mutta on ollut pari viikkoa isompia murheita. On pätevä peruste viiveelleni.
Yksi OIKEUDELLISESTI olennainen pointti on kuitenkin keskustelussa jäänyt huomiotta, minkä vuoksi blogisti, fiksuna juristina, julkaissee tämän viiveelläkin. Eria asia, kuka viitsii enää lukea... Kiitos!
Kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota siihen oikeudellisesti ratkaisevaan seikaan, että kansliapäälliköitä ja valtionhallinnon muita ylimpiä ("johtajan") virkoja koskevat asetuksentasoiset kelpoisuusvaatimukset on esimerkiksi aikaisemman kp. Viljasen nimityksen jälkeen muutettu.
Aikaisemmassa asetuksessa (valtioneuvoston ohjesääntö 43 § 1 mom. 2 kohta 2003/262) mm. kansliapäällikön kelpisuusvaatimuksena oli (tutkinnon, johtamiskokemuksen, johtamistaidon jne. lisäksi) "perehtyneisyys hallinnonalan toimintaan". Lukekaa siis tarkkaan! Edellytettiin että, kansliapäälliköllä on perehtyneisyys (ei siis esim. perehtyneisyyttä vaan ihan kunnon perehtyneisyys) hallinnonalan eli sisäasianhallinnon alan, SM:n asetuksessa säädetyn toimialan) toimintaan.
Nyt voimassa olevassa asetuksessa (VNOS 43 § 1 mom. 2 kohta (520/2011) vastaava kelpoisuusvaatimus on muutettu siten, että vaatimuksena on: "tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus".
Säädöstasolla kelpoisuusvaatimuksissa on siis tapahtunut merkittävä muutos. Taustalla on valtionhallinnon(käytännössä valtion työmarkkinalaitoksen) "hienot" yksityissektorilta kopsatut konsulttipelleopit, joiden mukaan valtiollakin siirrytään "asiantuntijalinjaan" ja toisaalta "johtajalinjaan". Ylimmät johtajavirkamiehet ovat muka "oikeita" johtajia, jotka sitten johtavat ja asiantuntijat ovat (sinänsä arvostettuja) alansa asiantuntijoita.
Tämä valtiovarainministeriön entisen palkkaosaston teoriatyyppien aivotoiminnan tuloksena valtiolle väkisin istutettu ideologia on hallintoasetusten muutoksilla "jalkautettu" kaikkien ministeriöiden kaikkiin ylimpiin virkoihin ja myös keskusvirastotyyppisten virastojen ylimpiin virkoihin.
Tämä muutos vaikuttaa myös lain mukaiseen ansiovertailuun ja hakijakohtaiseen pätevyysarviointiin. VM:n soveltamisohjeissa vielä tähdennetään sen johtamiskokemuksen monipuolisuutta ja vähän ikään kuin kääntäen sitä, että "oman talon" (tässä SM) pitkäaikainen kunniakas ja arvostettu ura ei oikein tuota tuota mainittua "monipuolisuutta! Hallelujah!
Tällaiset säädösmuutokset tuottavat sitten tällaisia virkanimityksiä. Tätä ennen tuottivat jo pääjohtajan tulliin (oman talon pitkäaikainen, kovan luokan tulliylijohtaja ei kelvannut - esittelijänä muuten tuo VM:n Nerg!) ja Tilastokeskukseen (sinnekin meni maataloustietopalvelunainen, joka oli käynyt kovasti johtamiskursseja -esjänä VN:ssa tämä sama VM:n Nerg). Toiselta alalta nimitys TEM:n energiaosaston ylijohtajaksi (ministeri Pekkarinen)tämä MTK:n entinen kiho Härmälä, jolla on energia-asioista kokemusta ja intohimoa lähinnä turvealalta. Eli tämmöisiä "johtajia" nyt valtiolle haetaan ja asetuksen vaatimana nimitetään! Eikä tämä tähän jää.
---
Jos sallitaan, niin Nergistä henkilönä (sekin puoli on johtalalle tärkeä) sen verran että ovat valtiovarainministeriössä oikeasti sureissaan poislähdöstä, koska N on hyvin työorientoitunut eli ahkera ja aikaansaapa. Vääntökyky ja turnauskestävyys neuvotteluissa sitkeän puuduttava, mutta SM:n asiat (kansalainen/muukalainen//voimakoneistoa edustava poliisi,rajavalvonta,ulkomaalaishallinto) vaativat kyllä sovittelevaa lähestymistapaa. Eli sisäistänyt geeneissään Vestirismäisen protestanttisen (EI siis luterilaisen, se on ihan eri asia) työetiikan mihin sisältyy muutoinkin aika kalvinistinen ("riisuttu", tylyhköltä näyttävä) elämisen meininki. Eli siinä katsannossa Aatos Erkon oikea luonnehdinta Zero-Cola Vanhasesta oli hyvin kesy. Kyllä tämä Nerg on työtavoiltaan ja "kehonkieleltään" kalvinisti ihan omaa luokkaansa...
Ihan Yes tekstiä sinänsä. Sitä vaan, että valtion huippunimityksissä usemmiten pidetään meteliä siitä ketä nimitetään, mutta ei koskaan kiinnitetä huomiota siihen asialliseen menettelyyn, jonka seurauksena joitakin EI nimitetä tai EI pidetä edes kelpoisuusvaatimukset täyttävinä.
Esimerkiksi Viestintävirastoon saatiin kai Energiamarkkinavirastosta ihan pätevä ja kelpo johtaja MUTTA huomiotta lehdistössä jäi, että esim. musiikkineuvos Dännyn veli Lipsasta (jota teollisuusministeri Häksy piti kovana luuna) ei pidetty edes kelpoisena virkaan (ei ollut tarpeeksi monipuolista kokemusta firmojen perseelleen panosta!) ja silloinen viestintäministeri Linden laitatti peräti soveltuvuusfirman soveltuvuusarviointiin (ehkä 1 000 egeä) henkilön, jota kanslispäällikkö Terhon veli Harri Pursiainen ei pitänyt edes kelpoisena virkaan). Eli hyviäkin nimityksiä on näillä kelpioisuusvaatimuksilla saatu...
Lähetä kommentti