1. Perinteistä vappumöläytystä ei kuultu tänä vuonna poliitikkojen, vaan poliisiylijohtaja Mikko Paateron suusta. Turun Sanomien haastattelussa Paatero moitti meneillään olevia viranomaisten vaalirahatutkimuksia sekavuudesta ja koordinaation puutteesta.
- Lähiaikoina täytyy koordinoida sitä, mitä kaikkea on tutkittavana ja kertoa siitä selkeästi julkisuutteen. Tutkinnat on hoidettava asiallisesti ja viivyttelemättä, Paatero uhosi.
2. Paatero ei (tietenkään) kertonut yhtään ainoata esimerkkiä tai tapaa, josta tutkinnan sekavuus ja koordinoinnin puute ilmenisi. Eikä T-S:n haastattelija - tietenkään - hoksannut asiaa Paaterolta lähemmin kysyä.
3. Mistä siis voisi olla kysymys? Kysymys on ensinnäkin arvovaltakiistasta poliisin ja valtakunnansyyttäjänviraston (VKSV) välillä. Reilu viikko sitten uusi VKS Matti Nissinen kertoi, että VKSV on ottanut tehtäväkseen vaalirahatutkimusten koordinoinnin ja että hänen johtamansa virasto tulee ratkaisemaan, millainen linja ja käytäntö näissä asioissa muodostuu. Syyttäjät ovat Nissinen mukaan avainasemassa tutkintaprosessissa.
3a. Kuten olen kertonut, syyttäjät eivät toimi esitutkinnassa tutkinnanjohtajina ja tämä pätee myös vaalirahoitussotkujen esitutkinnassa. Syyttäjillä on kuitenkin keinoja valvoa ja ohjata esitutkintaa, jos vain haluavat ja osaavat. Ilmeisesti VKSV:ssa on päätetty, että ainakin nyt meneillään olevissa tutkimuksissa syyttäjien pitää olla aktiivisia ja ottaa niin sanotusti pelikenttä haltuunsa. Tukea tälle aktiivisuudelle VKSV on saanut ilmeisesti oikeuskanslerilta, joka on koordinoinut tutkimuksia VKSV:n ja KRP:n kanssa.
4. Vaikka julkisuudessa korostetaan poliisi- ja syyttäjäviranomaisten esitutkintayhteistyön merkitystä, osoittauttu puhe sanotusta yhteistyöstä käytännössä usein lähinnä pelkäksi retoriikaksi. Ulvilan surmajutun tutkinta on tästä yksi hyvä esimerkki. Poliisi ei halua syyttäjiä sotkemaan asioita, vaan haluaa pitää nämä mahdollisimman sivussa tutkinnasta. Juuri tätä taustaa vasten on myös Paateron vappupuhe nähtävä. Poliisi haluaisi koordinoida itse vaalirahoitustutkintaa ja siksi se moittii syyttäjävetoista tutkintaa sekavaksi.
5. Huvittavinta Paateron vappumöläytyksessä oli kohta, jossa hän totesi, että "jatkuva julkinen keskustelu ja vatvominen hämärtää yleisön käsityksiä vaalirahoituksesta, joka on sinänsä sallittua". Rönsyilevä tutkinnasta on tullut tavallisille ihmisille varsin sekava kuva ja tämä voi vääristää ihmisten käsityksiä vaalirahoituksesta, sanoi Paatero.
6. Ylipoliisipäällikkö olisi siis huolissaan ihmisten tutkinnasta saamista käsityksistä koskien poliitikkojen vaalirahoitusta! Sallikaa minun nauraa! Pitääkö yliposiilipäällikkö ihmisiä todella näin naiiveina? Ihmiset eivät toki ole huolestuneita siitä, että poliisi ja syyttäjät tutkivat vaalirahoitussotkuja, vaan siitä, millaisia tietoja ja epäilyjä poliitikkojen ja hämäräperäisten yritysten ja yrittäjien keskinäisistä kähminnöistä ja korruptiosta koko ajan tihkuu julki. Kun ihmiset haluavat, että vaalirahoitussotkut tutkitaan perin pohjin, haluaa valtakunnan ylipoliisipäällikkö, että tutkinnat lopetetaan mahdollisimman pian, jottei kansalaisille synny "väärää käsitystä." Silti Paatero väittää olevansa ihmisten asialla!
7. Paatero ei ole lausunnollaan tavallisten ihmisten, vaan nimenomaan huippupoliitikkojen ja hallituspuolueiden asialla. Tämä ilmenee mm. tavasta, jolla Paatero toistelee samaa mantraa, jota myös johtavat poliitikkomme Matti Vanhanen, Jyrki Katainen, Paula Lehtomäki, Marja Tiura ja Ben Zyskowicz ym. ovat jankuttaneet jankuttamasta päästyä aina kun keskustelu on kääntynyt vaalirahasotkuihin: "Aivan ensimmäiseksi on syytä tuoda esiin, ettei vaalirahoituksessa ole mitään pahaa saati laitonta " plääb, plääb, plää. Tällaisen puheen tarkoituksena on kääntää huomio pois poliitikkojen kiusallisista yhteyksistä mm. Novaan ja KMS:ään.
8. Tätä mantraa toistelemalla Paatero ilmoittautuu olevansa, ei tavallisten ihmisten, vaan poliitikkojen ja puolueiden asialla. Luultavasti hän saanut sellaiset terveiset johtavilta poliitikoita kokoomuksesta ja keskustasta tai ainakin näiden puolueiden puoluetoimistoilta joko suoraan tai ministeri Holmlundin (kok) kautta, että tutkintoihin on saatava vauhtia ja "pöytä puhtaaksi" hyvissä ajoin ennen kuin aletaan valmistautua vuoden 2011 eduskuntavaaleihin.
9. VKS Matti Nissinen sanoi viikko sitten, että poliitikot eivät ole syyttäjien VIP-asiakkaita. Rikostutkinnat ovat ruuhkautuneet, mutta kukaan ei Nissisen mukaan pääse jonon ohi. "Poliitikoilla ei ole oikeuslaitoksessa etuajo-oikeutta, vaikka syyteharkintaratkaisut lykkäytyisivätkin kisallisesti juuri eduskuntavaalien alle," totesi Nissinen.
10. Tällainen puhe hermostuttaa tiettyjä piirejä ja poliitikkoja. Viimeksi eilen Sauli Niinistö ilmoitti heittävänsä pyyhkeen kehään kertomalla, että hän ei ole enää seuraavissa vaaleissa ehdokkaana. Matti Vanhanen ilmoitti jo viime joulukuussa luopuvansa puolueensa puheenjohtajan paikalta ja myös pääministerin pallilta. Paula Lehtomäki luopui tavoittelemasta keskustan puheenjohtajan paikkaa ja pätkäpääministeriyttä. Monet kokeneet kansanedustajat ovat ilmoittaneet, etteivät enää pyri eduskuntaan jne. Tilanne hallituksessa on perin outo. Maassa on ollut meneillään kuukausia kestävä pääministerin poliittinen saattohoito, mikä on heikentänyt hallituksen toimintakykyä tilanteessa, jossa valtiontalouden tilanne on lähes kriisin partaalla.
11. Tietyt poliitikot ovat todennäköisesti ryhtyneet tavallaan vastahyökkäykseen Nissisen puheet kuultuaan. Käsikassaraksi on otettu poliisiylijohtaja Paatero. Luultavasti tiurat, kataiset ja vanhaset ovat olleet joko Paateroon tai poliisiministeri Holmlundiin asian vuoksi yhteydessä ja esittäneet, että eikö ylipoliisipäällikön olisi syytä tehdä jotain, sekoittaa ainakin syyttäjien pasmoja.
12. Poliitikot eivät ole huolissaan siitä, että vaalirahatutkinta hämärtäisi ihmisten käsitystä vaalirahoituksen "jaloudesta," vaan siitä, että tutkinta hämärtää ihmisten käsitystä heistä itsestään ja heidän "puhtoisuudestaan." Tälle poliitikkojen asialle Paatero on pantu juoksemaan. Lausunnollaan Paatero puuttuu tutkintaan ja tulee häirinneeksi ja hämärtäneeksi sitä.
11 kommenttia:
Niin tai sitten Paatero on partanallen ja pankkikarhujen asialla kiirehtimässä asiaa pois pöydältä ennen kuin isot kihot kärähtävät. Nämä Vanhaset ja Korhoset ovat lopultakin tavallisia yllytyshulluja suomalaisia.
Mitä se lakikin sanoo yllyttäjän vastuusta?
Yhteiskuntamme on sairas ja sairauden laatu senkun pahenee! Silloin, kun Paaterolla ei ole mitään sanottavaa, kuin se mikä edellä nähty, niin onko niin saatanan vaikeaa olla VAIN HILJAA?
Paateron Mikko vois nyt lähteä Tosi Rikollisten Aitoon Jahtiin ja kiinniotaa ja pidättää kaikki pedofiilipapit & pastorit ja muut "puhtaan yhteisömme tuotokset"?
Hamekangasta ja riittävän paljon, niin saa Mikolle syys- ja kevät hameet erikseen ja tietysti "miekoin koristeltuna"..
Ideaalitilanne olisi tietysti Annen ja Mikon ym. puolesta, kun kaikki olisi vain hiljaa, eikä kukaan sanallakaan puhuisi ainakaan tutkinnasta mitään. Näinhän säästyisi veroeurojakin ja saataisiin poliisin vähäiset resurssi ohjatuiksi sinne minne ne kuuluukin, eli tavallisten ihmisten jahtaamiseen "kylä ja kauppareissuille", niin ja tietysti kotivalvontaan..
Tuskin maltamme odottaa minkälaisia jälkien peittelyitä vielä paljastuu...
Jossakin heiteltiin aiemmin epäilys ettei maalaismies Arto Merisalo olisi itse omasta päästään keksinyt parkkeerata konttoriaan Sibeliuksen kuuluisaksi tekemään Kämpppiin alkaakseen sieltä käsin konsultoimaan johtavia poliitikkoja, ja niin on käynyt, että presidentintekijä Jussi Lähde on alkanut ajaa Hausjärveltä taksilla Kämppiin jututtamaan kirjailijoita.
Onko poliisi lainvalvoja vai poliittinen toimija? Tämä on toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun poliisi Paatero puuttuu yhteiskunnan oikeustoimijoiden toimintaan. Paateroinnin uusi merkkipaalu on syntynyt, kokemukseni mukaan yksikään aiempi poliisi ei ole näin selkeästi astunut ulos roolistaan. Suomen historiassa.Onko Suomeen syntynyt poliittinen poliisi? Mielestäni mikään laki ei tue Paateron toimintaa. Toimimalla poliitikkojen edun mukaisesti vahvistuu edelleen polittinen ohjaus. Länsimaisen oikeusvaltion ideaalin mukaan Tuomioistuinlaitos ja Poliisi tulisi olla riippumattomia polittisesta ohjauksesta. Näin ei näytä olevan Suomessa. Tälläinen ei tulisi kuuloonkaan esim. muissa skandinavian maissa. Kuten aiemmin on jo todettu valtiotietelijöiden toimesta. Niissä maissa olisi jo ko. poliitikot ja virkamiehet eronneet /erotettu. Tällainen kehitys vaarantaa demokratian. Tämä "portti" on tosin jo avattu silloin, kun edellisen laman aikainen presidentti puuttui suoraan Tuomioistuinlaitoksen toimintaan, tunnetuin seurauksin.
Paaterointi vain pahenee, se on sairaus ja varmasti vielä helposti tarttuvakin. EIkös vaaliapua pekkaroineet ja muut ole juuri tyytyväisiä saatuaa paaterointi-tartunnan?
Paatero on kokoomuksen juoksupoika, koska hänen virkanimityksensä pari kolme vuotta sitten oli tyylipuhdas poliittinen virkanimitys.
Paatero on toiminut aiemmin kokoomuksen kunnanvaltuutettuna ja hänen poikansa oli ministeri Holmlundin erityisavustaja juuri silloin, kun Isä-Paatero nimitettiin poliisiylijohtajan virkaan. Nyt Sami Paatero toimii kokoomuksen eduskuntaryhmän pääsihteerinä.
Kuusikymppinen Mikko Paatero oli jo ajautunut eläkevirkaan Länsi-Suomen poliisipäällikkönä eikä kukaan enää voinut kuvitella häntä ylimmäksi poliisivirnaomaiseksi, kunnes sisäministeriksi tullut Anne Holmlund (kok) aivan yllättäen nosti hänet korkeaan virkaansa.
Blogisti uumoilee, että vaalirahatutkinta olisi syyttäjillä hallussa. Mitenkä se voi olla mahdollista, kun ainoa syyttäjä, jonka on ajateltu asiasta selviävän on parhaillaan muissa jutuissa kiinni? Taitaa olla asia enemmänkin tuuliajolla.
Minä en "uumoillut" toki mitään, vaan viittasin vain valtakunnansyyttäjä Matti Nissisen haastatteluun!
Anonyymin pitäisi lukea blogitekstejä hieman tarkemmin eikä uumoilla mitään!
Kyllä kai nyt ylimmän syyttäjän sanaan pitää voida luottaa!
Mikä on se faktaseikka, joka on tehnyt vaalirahatutkinnasta sekavaa? Ei kai sellaista johtopäätöstä voi yksin siitä tehdä mitä ja miten media asiaa uutisoi?
P:n kommentti, että vaalirahatutkinnat pitäisi hoitaa viivyttelemättä ja kertoa niistä sitten selkeästi julkisuuteen, on mielestäni hieman outo. Kaikki esitutkinnat tulisi suorittaa viivyttelemättä. Jos jokin juttu kiilaa ohitse, se tarkoittaa, että ohitetut jutut odottavat sitten sitäkin kauemmin. Toki näinkin joskus voi ja pitääkin tapahtua, mutta onko tässä oikeasti sellaiselle tarvetta? Tutkinnathan tässä etenevät. Lisäksi syyttäjien pitäisi olla myös valmiita laskemaan vaalirahajutut omalla pöydällään muiden syyteharkinnassa olevien juttujen ohitse. Muutoinhan Paateron painostuksella tutkijoita kohtaan ei ole merkitystä.
Se, että esitutkintaviranomaisen pitäisi lopuksi kertoa - siis tiedottaa - tutkinnan lopputulema julkisuuteen, on outo. Lähtökohta kun on se, että esitutkinta ei ole julkista. Jos siitä poiketaan, pitää sille olla hyvä perustelu, kuten joskus se että on tarve varoittaa/pyytää apua/valistaa jostakin. Asiaa harkitsee ensisijaisesti jutun tutkinnanjohtaja, ja tutkinnan loppuvaiheessa - koska materiaali siirtyy syyttäjälle - asiassa on merkitystä myös syyttäjän näkemyksellä. Julkisuus asiassa on toteutumassa joka tapauksessa. Ei poliisin tehtävä ole ensisijaisesti kantaa huolta asian julkiseksi tulemisesta -julkisuus kun varmuudella toteutuu ajallaan lain tarkoittamalla tavalla. Jos poikkeusperusteet tiedottaa ei-julkisesta asiasta ovat olemassa, P vain antaa asiallisen vihjeen tutkinnanjohtajille (heidän esimiehille), jotka tiedottavat kun "merkittävä yhteiskunnallinen intressi niin vaatii..." Nyt ammutaan esitutkinnan suuntaan lehtien välityksellä - sekin voi jonkun mielestä vaikuttaa "sekavalta" -ja oudolta.
Mun mielestä olisi hyvä juttu että tätä paskakasaa tutkittaisiin perusteellisesti ajan kanssa. Kun tiedetään yleisesti että äänestäjän muisti on vain 3kk.
Miksi nyt kiire?
Vai onko jo etukäteen tiedossa että poliisin tutkinnat vaalirahasotkuista eivät johda tuomioistuimeen saakka ja on tärkeää että tulevilla ehdokkailla on "puhtaat paperit".
Miksi muuten Niinistö jättää eduskunnan?
Poliisiylijohtajan sanoja YLE:ltä koskien isoäitiasiaa:
"- Poliisihallituksella ei ole mitään toimivaltaa."
Ja hän jatkaa: "Toimivalta on suoraan Itä-Uudenmaan poliisilaitoksella ja sitten tämän toisen tapauksen osalta Helsingin poliisilaitoksella."
Lisäksi Paatero korostaa lehdessä, että poliisin on noudatettava oikeuden päätöksiä.
- Siinä ei ole mitään vaihtoehtoja."
Kun poliisiylijohtaja Paatero on nyt tuonut julki nämä totuudet, niin olisikohan mahdollista, että Poliisihallitus -nimike vaihdettaisiin takaisin poliisihallinnoksi.
Lähetä kommentti